Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Man förändrar ingenting genom att fördöma

Annons

Engagemang är bra, och VLT:s ledarskribent vill gärna visa sig vara engagerad. Ledaren tar bland annat upp det viktiga problemet med mobbning i skolan och lyckas då inte bara framstå som engagerad utan även kunnig. Skribenten har tydligen kompetens att vara både utredare, jury och domare och problemet är hur enkelt som helst: lärare och rektorer är "ynkliga" och "ryggradslösa".

Vad bra! Då vet vi precis vad som är fel. Och ännu bättre: vi får genast en djupare förståelse för vad som behöver göras åt det.

Det är så tråkigt att behöva läsa ett sådant resonemang. Funderade inte skribenten över varför skolan i stället systematiskt anställer sådan uppenbart olämplig personal? Eller finns det djupare liggande orsaker bakom den spridda oförmågan att agera? Eller, om skribenten själv vore lärare eller rektor, hade han eller hon själv agerat annorlunda? Och i sådana fall varför eller på vilka grunder?

Att tro att någon varaktig förbättring skall kunna åstadkommas genom att fördöma är inte särskilt insiktsfullt. Insikt kan bara nås genom att förstå varför oönskade saker inträffar. Och då kanske man måste ställa sig frågan: varför? De där 40 miljonerna som mobbningsutredningen ska få kanske kan komma till någon nytta i alla fall.

Frågan är snarare om det finns tillräckligt med mod att verkligen ta reda på varför, och sedan även berätta om det. För där är vi alla delaktiga. Att fördöma utan tanke på hur konsekvenserna av fördömandet ska kunna leda till förändring räcker nog inte.

Janne Malmtorp

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons