Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maria Lindelöf (KD): Vi bör med stolthet marknadsföra Västerås

Annons

Besöksnäringen slår nya rekord över hela landet och är på väg att bli en av Sveriges basnäringar. Förra året omsatte svensk besöksnäring 251,7 miljarder, vilket är det högsta någonsin. För att utvecklas ytterligare behövs en förståelse för vilken roll turismen spelar i olika regioner.

Med bakgrund av detta har Svensk turism tagit initiativ till dialog med näringens olika aktörer och i samarbete med SHR, VisitSweden, Tillväxtverket, Swedavia, Stockholm Visitors Board, Nätverket Sveriges Regionala Turistorganisationer/Västsvenska Turistrådet, och med finansiellt stöd från Jordbruksverket har Sverige tagit fram en nationell strategi vad avser besöksnäringen.

Strategin formulerar en kaxig vision: Med fokus på hållbarhetsfrågorna ska vi fördubbla svensk besöksnäring på tio år. 2020 är besöksnäringen Sveriges nya basnäring. Resmålet Sverige är ett naturligt förstahandsval för den globala resenären. Näringen omsätter 500 miljarder kronor och vi erbjuder 35 exportmogna destinationer. En av de viktigaste nycklarna finns i mer offensiv och systematisk destinationsutveckling.

Besöksnäringen har redan vuxit sig större än någon kunde ana bara tio-femton år tillbaka i tiden. I Västerås med omnejd har vi massor med unika turistupplevelser att erbjuda och vi bör med stolthet marknadsföra Västerås och Västmanland som besöksmål. Utmaningen ligger i att få fler att upptäcka det och att underlätta för företagarna som vill driva företag inom den här branschen.

Konkurrensen är stenhård och många kommuner ser samma möjligheter att ta för sig av en växande internationell turism. Ska Västerås hävda sig krävs strategiskt fokus, en offensiv satsning och konstruktiv samverkan. Vi behöver också på ett långt mer systematiserat och integrerat sätt än tidigare inkludera hållbarhetsfrågorna i arbetet.

Sammantaget står vi inför både möjligheter och utmaningar där möjligheterna är för stora för att inte tas på allvar. Man kan ju lätt förledas att tro att Västerås stad försitter en chans när man läser förslaget till näringslivsstrategi som kommunfullmäktige ska besluta om under våren.

Vi må komma ihåg att en stor del av besöksnäringen är landsbygdsutvecklande verksamhet, företag som (oftast) drivs av kvinnor och till merparten är småföretagande i dess linda.

Besöksnäringen är redo att driva utvecklingen vidare men är Västerås stad det?

Maria Lindelöf

gruppledare i Västerås kommunfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons