Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maria Lindelöf (KD): Vi vill att fler turister ska upptäcka Sverige

Annons
Hänger på entreprenörerna. Det är i vilken utsträckning de förmår arrangera konkurrenskraftiga fiskeäventyr, matupplevelser, komfortabelt boende och glädjefyllda stunder som avgör näringens omfattning, skriver Maria Lindelöf. foto: scanpix

Ögonen ligger på Sveriges besöksnäring och regeringen gör nya omfattande satsningar för att främja besöksnäringen i vårt vackra land. Sverige har massor med unika turistupplevelser att erbjuda och det är med stolthet vi runt om i världen kan marknadsföra Sverige som turistland. Utmaningen ligger i att få fler att upptäcka det och att underlätta för företagarna som vill driva företag inom den här branschen.

Min uppfattning är att turism- och besöksnäringens behov ska prioriteras på nationell nivå och att branschens tillväxtpotential ska utnyttjas. Genom flertalet givande samtal med branschens företagare inom vårt län har jag har skickat mina/våra synpunkter till riksdagsledamöterna.

Det är positivt att Tillväxtverket får i uppdrag att tillsammans med Visit Sweden se över destinationsutvecklingen. Men jag skulle även vilja se att vi får fler professurer inom turism. Det finns som exempel 120 professurer inom jordbruksforskningen jämfört med 4 inom turismen.(jordbruksnäringen sysselsätter cirka 50 000 personer. 160 000 personer sysselsätts inom upplevelsenäringen – och många av dem är kvinnor.).

För att näringen ska ha en chans måste vi även anpassa lagstiftningen. En småskalig turistentreprenör, har samma krav på sig som de stora aktörerna men långt ifrån samma personella eller ekonomiska resurser. Med risk för att sparka in dörren men det behövs en översyn av den komplexa byråkrati som upplevs som ett hinder för utveckling bland näringens små och medelstora företag. Det ska vara enkelt för den lilla företagaren att få tillgång till kompetensutveckling, affärsnätverk, mötesplatser och hjälp att hitta finansiering för att utveckla sin verksamhet.

Jag vill se en översyn av momsreglerna. Företag inom turism- och besöksnäringen ska hantera fyra olika momssatser; 0 procent, 6 procent, 12 procent, 25 procent. Det är ju framförallt små företag som drabbas av det här. Etablerade och större företag har oftast resurser för att hantera detta.

Slutligen önskar jag att inför kommande strukturfondsperiod, bör Sverige undersöka möjligheten att påverka villkoren för hur och till vad strukturfondspengarna får användas.

Fördelningen av samhällspengar borde avgöras av förmågan att skapa långsiktiga och bestående resultat (vägar, byggnader, leder och så vidare).

Regeringen har genom lanseringen av ny gemensam strategi samordnat statens resurser för att tillsammans med näringen och regionerna skapa fler och växande turism-företag. Ett initiativ som innebär direkta och konkreta skillnader och effekter för den enskilda företagaren. Ett samarbete som också innebär fler jobb och ökad tillväxt i hela landet och i vårt län.

Men till syvende och sist är det entreprenörernas engagemang och mod till utveckling som avgör om framtidens turister väljer Sverige eller inte. Det är i vilken utsträckning de förmår arrangera konkurrenskraftiga fiskeäventyr, matupplevelser, komfortabelt boende och glädjefyllda stunder som avgör näringens omfattning.

Sveriges turistnäring är en växande och arbetsintensiv bransch som till allra största delen består av många små företag. Tillsammans har näringen cirka 160 000 anställda och omsätter runt 244 miljarder kronor per år. Sådant slarvar man bara inte bort!

Maria Lindelöf

ombudsman för Kristdemokraterna i Västmanland

kandidat i valet till Västerås kommunfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons