Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsför Västerås bättre

Annons

Stadens trivselmiljöer kan locka hit nya företag, anser skribenten.

REPLIK. ”För att nyetableringar ska kunna ske och att företag ska kunna växa måste Västerås stad göra allt, som göras kan, för att företag ska trivas och fortsätta utvecklas och växa”, skriver Elisabeth Unell (M) i en debattartikel och utvecklar idéer och tankar om hur staden ska arbeta för att uppnå hennes intentioner. Avslutar med ”det krävs att en positiv syn på näringslivet genomsyrar hela staden”.

Allmänt skrivet men givetvis är det kloka synpunkter och ambitioner, som Unell presenterar i artikeln. Men det finns många andra områden, förutom näringslivet, som också måste utvecklas i vår stad för att locka hit flera företag. Primärt måste staden förstås kunna erbjuda lämpliga, inte för dyra, etableringsområden samt bostäder av olika slag till anställda. Här pågår en intensiv bostadsproduktion, som förhoppningsvis ska bli lockande för presumtiva företag. Snabba kommunikationer mellan bostadsområden och arbetsplatser måste finnas med god tillgänglighet. Inte enbart bilägare ska enkelt och smidigt kunna ta sig till och från arbetet. Gäller även tågpendlare. Alla ska inte behöva ta sig in till centralstationen. Pendlarstationer behövs på väster och på öster.

”Människan lever icke av bröd allena”. Det behövs mycket annat utöver arbete för att en trivsel ska uppstå. Västerås är en av Sveriges äldsta städer och kan visa upp en mycket gammal och välkänd kulturmiljö. Aktuellt i dagarna är stadens anknytning till Reformationen på 1500-talet med stiftsstaden Västerås, en av rikets äldsta, i spetsen med kyrkoliv och gymnasium. Musiklivet har starka anor och inte minst från 1800-talets andra hälft. Stadens teater har roat innevånare i många år. Slottet med sin omväxlande historia finns kvar där nu Mälardalens Högskola utvecklar via kammarmusikutbildningen musiklivet, som Västerås kan tillägna sig. Djäkneberget, parken i city, som fredats från uthuggning, är en unik kulturell tillgång i arbetet med att locka verksamheter till staden.

Tyvärr är det så att kulturen under många år inte fått synas och fått marknadsföra sig i vår stad. Kulturklimatet är inte på den nivå som staden behöver. I ambitionen att locka företag till staden måste kulturverksamheten få en tydligare plats. Ledsamt att inte alla partier har förståelse för detta. Så här i sommartider gör många kommuner, små som stora, reklam för konserter, teater, kulturvandringar med mera. Sällsynt att Västerås hänger med här. Det räcker inte med att en gång under sommaren blockera stadens city med knallestånd och öltält. Vi ska visa upp hur vår stad ser ut och verkar ”till vardags”. Vi behöver inte skämmas.

Hur många svenska städer i rikets inland har en sådan tillgång till goda boendemiljöer och för hälsan nyttigt friluftsliv under såväl sommar som vinter vid en stor sjö som Västerås har? Badliv på Hästholmarna, skridskoåkning vintertid och båtliv. Elbarestauranten har tyvärr en tynande tillvaro. Ge oss västeråsare och besökare snarast tillbaka en vackert belägen och upprustad restaurang i Mälarmiljö! Marknadsföringen av vår stads trivselmiljöer behöver stärkas ordentligt i arbetet att locka nya företag till staden.

HANS G ERIKSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons