Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Martin Hedén: Hat odlas genom mediers kommersialisering

Annons

Mot bakgrund av den exceptionellt blodiga massakern i Oslo uppmanar redaktionschef Mårten Enberg oss läsare att debattera VLT:s agerande vad det gäller den politiska extremismen. Den fråga som du tycks anse viktigast i sammanhanget är i vilken grad högerextremisternas ageranden ska uppmärksammas medialt och i så fall hur.

Jag anser att det är två andra grundfrågor som är mer giltiga. För det första utlöste bombdådet en medial ryggmärgsreflex som riktade misstankarna mot islam och ”det främmande”. Även en tid efter att det stod klart att en etnisk norrman, en kristen konservativ, genomfört dubbelangreppet hölls tankarna om den organiserade terrorn levande inom media (med vissa lysande undantag, som Lodenius inlägg i söndagens DN).

Många skribenter och redaktioner borde under den kommande tiden föra en självkritisk debatt om hur de passerar sina egna fördomar vidare till en stor allmänhet.

För det andra tror jag den så kallade professionaliseringen av media är av vikt när det gäller hur och var den politiska debatten förs. Under de senaste tjugo åren har tidigare starka ledarredaktioner fått vika sig för de rent kommersiella intressena inom tidningsvärlden. Vilket påverkat såväl nyhetsbevakning som kulturdebatt.

Tonvikten och de mediala huvudansträngningarna ligger numera i stället på att öka människors konsumtion av möbler, bilar, tapeter, nöjen, hemelektronik och dataspel. Men nästan alla människor vill betyda något, unga vill göra skillnad, och också en sådan som Anders Breivik representerar detta allvar, om än på ett förvridet sätt.

De personer och krafter inom medierna som administrerat eller direkt stöttat de senaste årens ohämmade kommersialisering, har ett direkt och personligt ansvar för att unga odlar hat och destruktiva tendenser i anonyma internetsammanhang.

På söndagsförmiddagen, då omfattningen av katastrofen i Oslo började klarna, toppade vlt.se – som per automatik – med vimmelbilder från helgens restauranger.

VLT svarar: Omfattningen av massmordet på ön blev känt redan på lördagen och rapporterades också under dagen på vlt.se, med tyngd. På söndagen dröjde det till 12.22 innan Norge låg i topp igen, men förklaringen till det är snarare arbetstider än hur vi viktar nyheter.

Mediekritikern Martin Hedén tycks i några vimmelbilder finna beviset på hur förfallet breder ut sig. Den trogne läsaren av vlt.se vet att vi varje söndag morgon visar vimmelbilder från natten, vilket är populärt hos våra läsare. Sammantaget har VLT ägnat omfattande utrymme i tidningen åt terrordådet, det tror jag de flesta kunnat se. Vår grundtjänst är lokala nyheter och vi rustar oss för att bli ännu duktigare på det. Tankarna rörande människors intresse för konsumtion och hatinlägg på olika internetfora är svår att förstå och kommentera.Mårten Enberg

Redaktionschef

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons