Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias Goldmann (Fores) : Biogasanvändningen har stagnerat

Gynna biogas på riktigt

Annons

Biogasanvändandet har stagnerat

Sett till hela livscykeln är svensk biogas det bästa bränsle vi kan välja, skriver ledande miljöpartister i VLT (24 februari), med en alldeles riktig analys av hur värdefullt det är att utnyttja avfall för att göra fordonsbränsle. Men under Miljöpartiets tid i regeringen har biogasanvändningen stagnerat och försäljningen av gasbilar backade i fjol hela 35 procent.

Vår kommande granskning visar att över hälften av de som beviljats stöd för nya gasmackar genom det statliga Klimatklivet överväger att låta pengarna frysa inne, i Göteborg är det högst oklart om den större förgasningsanläggningen GoBiGas blir av och i Jönköping läggs biogasproduktionen förmodligen ner.

Allt har samma orsak: Bristen på långsiktig tydlighet för biogas som fordonsbränsle. Debattartikeln må vara vällovlig, men för att biogasen ska bli ett framgångsrikt biobränsle krävs konkreta åtgärder:

Personbilar: En bil som framförs på biogas minskar klimatpåverkan med uppemot 80 procent, samma nivå som en laddhybrid och nästan lika bra som en elbil. Ändå räknas inte gasbilen som supermiljöbil och får enligt vad vi erfar mycket sämre stöd i den kommande bonus-malus-beskattningen än de laddbara bilarna.

Bussar: Regeringen anslår hela 350 miljoner kronor i en särskild premie för bussar som helt eller delvis går på el. Bussar på biogas, med samma klimatnytta, får noll. Också Miljöpartiets initiativ stadsmiljöavtalet går nästan enbart till spårvägar och eldrivna bussar. Resultatet är inte bara att konkurrensen snedvrids, utan också att biogasanläggningarna riskerar att stå utan kollektivtrafiken som brukare av gasen.

Lastbilar: I flera storskaliga projekt satsas på elvägar för lastbilar, vilket på många sätt är värdefullt, men eftersom gasdrivna lastbilar inte får motsvarande stimulans, snedvrids konkurrensen även här.

Drivmedel: När EU:s alla medlemsstater nyligen redovisade hur tillgången till fordonsgas och andra alternativa drivmedel skulle byggas ut, var Sveriges svar bland de tunnaste. En nationell plan saknas, och det kan inte kompenseras med fläckvisa stöd till enskilda mackar vars framtidsutsikter är osäkra eftersom gasfordonen missgynnas.

Det finns ingen anledning att misstro miljöpartisternas goda intentioner. Men goda avsikter räcker inte för att ställa om till en fossiloberoende fordonsflotta där biogas har en viktig roll. Det krävs aktiv, långsiktig politik.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons