Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maud Olofsson (C): Juholts politik ett hot mot kvinnligt företagande

Kvinnors företagande ökar i Sverige. Faktum är att enligt Svenskt Näringslivs årliga statistik har det skett ett historiskt trendbrott och andelen kvinnor bland företagarna är nu 10 procent högre än 2006.

Annons
Karriärmöjlighet. Håkan Juholts Socialdemokrater återgår allt mer till traditionell betongpolitik där kvinnor inte ska vara företagare. Som näringsminister blir jag oroad av detta, skriver Maud Olofsson.

Jämför man med den totala ökningen av företagare så är ökningen bland kvinnor större än bland män. Detta sker från låga nivåer då kvinnors företagande i Sverige historiskt sett varit lägre än männens. I Västmanlands län är 38 procent av de nya företagarna kvinnor och detta är en förbättring från tidigare år. Jag är givetvis nöjd att vår politik ger resultat men mycket återstår att göra. För mig är arbetet att fler kvinnor ska bli företagare såväl en viktig jämställdhetsfråga som en viktig fråga för Sveriges konkurrenskraft.

På endast fyra år har vi skapat en grogrund för kvinnors företagande genom stora frihetsreformer som till exempel Lagen om valfrihet (LOV), rut , avskaffandet av apoteks-monopolet och införandet av barnomsorgspeng. Den offentliga sektorn är kvinnodominerad och när vi nu öppnat den för enskilda företagare är det många kvinnor som tar chansen att förverkliga sin dröm. Ett bra exempel är etableringen av Boots åtta apotek i Sverige. Av dessa kommer sju stycken att drivas av kvinnor.

Jag vill att fler kvinnor ska våga starta och driva företag och att fler kvinnor ska bli chefer. Regeringen satsar under fyra år 400 miljoner kronor för att främja kvinnors företagande. En av metoderna vi använder är Ambassadörer för kvinnors företagande, där vi nu har 919 fantastiska ambassadörer i hela landet. Genom att vara förebilder för andra kvinnor vill vi bryta bilden att en företagare är en man och att genom detta få kvinnor att se företagandet som ett möjligt karriärval.

Vi gör även särskilda insatser för kvinnor med utländsk bakgrund för att visa att de är viktiga och behövs som företagare i Sverige.

Lite då och då sipprar det ut ”ny politik” från Håkan Juholts Socialdemokrater. En politik som allt mer återgår till den traditionella betongpolitiken som under decennier format Sverige. Ett Sverige där kvinnor inte ska vara företagare utan lågt betalda anställda i offentlig sektor och där kvinnor ges sämre möjligheter att förverkliga sin dröm.

När Mona Sahlin försökte lyfta företagarperspektivet i sitt parti fick hon ingen framgång och när Juholt nu definierar sina tillväxtåtgärder är det inte företagaren utan de statliga investeringarna som lyfts fram. Som näringsminister blir jag oroad av Juholt men också inspirerad då alternativet till Centerpartiets politik blir allt tydligare.

Jag tror att många kvinnor i traditionellt socialdemokratiska väljargrupper funderar på vad Juholts nya betongfötter skulle innebära för just deras möjligheter att förverkliga sin dröm som företagare. Kommer hans nya politik att avskaffa möjligheterna att få starta och driva en egen vårdcentral, ett apotek eller ett företag som säljer hushållsnära tjänster? Ska alla dessa jobb försvinna?

Centerpartiets och regeringens reformer för kvinnors företagande har gett resultat. Det är numera roligare, lönsammare och enklare att driva företag i Sverige också för kvinnor.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons