Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mikael Sundquist, Länsförsäkringar: Nöjda kunder motverkar bankoligopolet

Annons

Den senaste månaden har en debatt blossat upp om hur den svenska bankmarknaden ska vitaliseras och förbättras. Typiskt nog har denna debatt hittills förts i riksmedierna och tagit sin utgångspunkt i storbankernas strukturer och system. Just därför riskerar den att skjuta bredvid målet. En debatt om bankernas framtid måste börja och sluta i kundernas behov, och föras på lokal nivå som här i Västmanland. Det är först då som den blir relevant för alla.

Flera debattörer har gjort gällande att utvecklingen på den svenska bankmark-naden sedan 1940-talet har varit negativ för svenska bankkunder eftersom den lokala sparbanken har försvunnit och i stället centraliserats till ett fåtal storbanker, med huvudkontor i Stockholm och med ingen eller mycket liten lokal beslutskraft. Samma personer menar att banker numera endast har ett enda mål: största möjliga vinst, med girighet som största drivkraft.

Men de som når dessa slutsatser gör det därför att de rör sig i gamla strukturer och tankebanor som inte längre är verkliga. Sverige har inte längre bara fyra jättebanker utan konkurrens, och kunderna och deras behov har utvecklats sedan mitten av 1900-talet. Målet med en vitalisering av bankmarknaden kan därför inte vara att återskapa bankstrukturer från 1940-talet, utan att skapa långsiktigt hållbara banker för 2010-talet.

Det som saknas på bankmarknaden i dag är förtroende. Bankernas sociala roll i samhället får därför inte underskattas. Min uppfattning är att banker måste vara lokalt närvarande. Ett lokalt bolag kan lägga all kraft på att lära känna just sina kunders behov och villkor. Banker som har kunden som främsta uppdragsgivare förstår att det som efterfrågas är nya erbjudanden inom det som rör pengar. Genom att beslut fattas lokalt, nära kunden, blir banken en långsiktig och naturlig del av människors vardag. En sådan förankring gagnas inte av en verksamhet med kortsiktigt vinstfokus som enda mål.

Finanskrisen visade med all tydlighet att det finansiella systemet är sårbart och att det inte är hållbart med ett system där de finansiella aktörerna är så långt borta från kunden att man i flera fall inte ens vet vem kunden är. Jag är övertygad om att det enbart är genom att känna och förstå kunden både idag och imorgon som man verkligen kan förstå riskerna. En kund i Västmanland ska betjänas av en kontaktperson med lokal kunskap och förankring i länet. Så minskar vi riskerna i det finansiella systemet.

Den bank som gör mest för sina kunder kommer att få konkurrensfördelar. Att långsiktigt sätta kunden framför den kortsiktiga vinsten kan dessutom vara en lösning både på det beteende som orsakade bankkrisen och på att bryta den svenska bankmarknadens oligopol.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons