Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartiet: Regeringens politik missgynnar landsbygden

Annons

Moderaternas ledamot i miljö och jordbruksutskottet Åsa Coenraads väljer att skrämma människor med hot om skatter i Miljöpartiets budgetförslag.

Miljöpartiet inser och anser att det inte är möjligt att bygga hela vårt samhälle och dess transporter på en olja, allt dyrare att utvinna i framtiden. Kampen om oljan är inte utan konflikter i världen.

Miljöpartiet anser att transporterna behöver bli effektivare och smartare, vi behöver bra järnvägar och förnybara bränslen, Vi som bor på landsbygden vill också vara med och ställa om och ha en samhällsplanering som inte tvingar oss att åka bil till allting.

Å ena sidan anser Åsa Coenraads att Miljöpartiets förslag är ett hot mot landsbygden, i nästa mening talar Åsa Coenraads för ekonomiska styrmedel, speciellt för att transportsektorns fossilberoende är ett problem. Vi undrar hur Moderaternas styrmedel egentligen ser ut? Vi är dessutom övertygade om att det blir människor som är beroende av bil på landsbygden som blir de stora förlorarna med alliansens bilpolitik.

Nästa hot som målas upp är Lastbilsskatten, den är inget som Miljöpartiet ensamt hittat på. Den finns i flera länder och en av dess viktigaste uppgift är konkurrensneutralitet. KiIometerskatt möjliggör att en avgift kan tas ut på alla tunga fordon, oavsett var de tankas. Påverkan på inhemska och utländska åkerier utjämnas på detta sätt.

Miljöpartiet anser att lastbilstrafiken under överskådlig tid kommer att ha en avgörande betydelse för näringslivets transporter. Men för att godstransporterna ska vara samhällsekonomiskt effektiva krävs att spelreglerna mellan de olika transportslagen är rättvisa. Först då kan sjöfart, järnväg och väg kombineras på bästa sätt. Vi anser att en kilometerskatt ska ske med hänsyn till skogsindustrin, som saknar alternativ till vägtransport. En möjlig lösning för detta är att geografiskt differentiera skatten. En kilometerskatt för lastbilar är även ett av flera verktyg för att upprätthålla en god kvalitet på vägarna. Vi tror inte att regeringens politik med höjda banavgifter bidrar till att gynna utvecklingen av järnvägstransporter.

Miljöpartiet har låtit riksdagens utredningstjänst göra en utredning av hur de största reformerna som regeringen genomfört sedan 2006 då de tillträdde slagit för stad respektive landsbygd. Utredningen visar att dessa kraftigt gynnat Stockholm på bekostnad av övriga landet. Förändringar i sådant som förmögenhetsskatt och a-kassa har gett mer till Stockholms län än något annat län. Skattesänkningarna och försämringarna i trygghetssystemen har också vidgat klyftorna mellan stad och land. Så var finns hotet?

Tina Ehn (MP)

riksdagsledamot, talesperson i landsbygdsfrågor

Agneta Luttropp (MP)

riksdagsledamot för Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons