Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartiet: Vi är gärna ute och cyklar

Att öka cyklingens andel av persontransporterna är ett av de snabbaste och billigaste sätten att minska utsläppen från transportsektorn.

Annons

Med ökade satsningar på cykelinfrastruktur, trafiksäkerhet för cyklister och förenklade trafikregler kommer ännu fler att kliva ur bilen och sätta sig på cykeln – och må bra och spara pengar på köpet.

I Västerås har vi ambitionen att bli Cykelstaden nr 1. Detta mål är satt tillsammans med våra samarbetspartier S och V. Tillsammans har vi redan gjort flera cykelsatsningar i kommunen.

Vi satsar på:

• Fler och bättre cykelparkeringar

• Bättre underhåll av befintliga cykelvägar samt utbyggnad av nya cykelvägar.

• En cykelreseplanerare på webben är framtagen som snart även finns som app till mobilen.

• Förbättrad skyltning av cykelvägarna

• Bättre snöröjning av cykelvägarna

Miljöpartiet i Västerås tycker att goda förutsättningar för cykling ska vara en förutsättning när nya bostadsområden planeras. Vi vill också att Trafikverket, när man bygger så kallade 2+1 vägar, också ska bygga ut cykelvägnätet så att man kan ta sig med cykel även mellan orterna i kommunen. Vi vill att kommunen påskyndar utbyggandet av cykelvägar generellt, både inom staden och mellan orterna i kommunen.

Sammanhängande cykelvägnät är ett av de krav som sannolikt är viktigast för att få folk att byta från bil till cykel. Ett avgörande skäl till att omställningen till ett cykelsmart samhälle går så långsamt är att för lite pengar anslås till cykelinfrastruktur. För 2012 finns endast 24 miljoner kronor i Trafikverkets budget för cykelvägar längs de statliga vägarna, något som bara räcker till 16 kilometer cykelväg i hela landet.

Trafiksäkerheten för cyklister måste förbättras. Miljöpartiet anser att zebralagen ska gälla även för cyklar. Det vill säga att bilar ska vara tvungna att stanna även då cyklister vill följa en cykelbana som korsar gatan vid ett övergångsställe.

Vi vill också att det ska vara tillåtet att cykla mot enkelriktat vilket det redan är i många andra europeiska länder. Cykling mot enkelriktat kan ordnas via en lokal trafikförordning/ stadga, något man redan har gjort i till exempel Lund.

Ett annat exempel på hur trafiksäkerheten kan förbättras är väjningsplikten. I dag måste en cykel alltid väja för en bil, även om cykeln kommer på huvudled och bilen från sidan. Miljöpartiet anser att det är dags att se cykeln som ett fordon i trafiken och låta bilar väja även för cyklister då cyklisten färdas på huvudled.

En ytterligare insats vore att vända på begreppet ”vara ute och cykla”. Det borde betyda att man är på helt rätt väg!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons