Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartister: Flyget är långt ifrån miljövänligt

Visst känns det lovande att Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg, bedyrar att flygbranschen aktivt arbetar med miljöfrågorna men vi ställer oss tveksamma till den bedömning hon gör att den räddar svensk ekonomi.

Annons

Flyget har dock mycket långt kvar innan det kan klassas som ett miljövänligt sätt att transportera varor och människor. Tekniskt sett är det möjligt att producera biobränslebaserat flygbränsle. Men den produktiva marken måste i första hand kunna försörja en växande världs-befolkning med mat och byggnadsmaterial.

Dessutom måste naturmark avsättas för tryggande av ren luft, rent vatten, klimatreglering med mera. Detta innebär att en mycket begränsad mängd kommer att vara tillgänglig för flyget och det till höga priser.

Flyget kommer även i framtiden att vara ett viktigt transportmedel, men det är nödvändigt att inse att den snabba ökning av flygresandet som förutses för de närmaste decennierna inte är förenlig med det klimatmål som bland annat Sverige och EU ställt sig bakom: att begränsa jordens uppvärmning till maximalt två grader.

Wilson skriver om de många miljarder som flygindustrin bidrar med till svensk ekonomi. Varför måste då så mycket skattepengar tillföras flyget i form av såväl statliga som kommunala driftbidrag? Bara i Västerås ger vi årligen 15 miljoner kronor av skattemedel i driftbidrag till flygplatsen. Dessa pengar kunde användas betydligt bättre.

Det bästa vore om flyget betalade skatt för bränslet precis som andra transportslag. EU:s energiskattedirektiv förbjuder medlemsländer att ta ut energiskatt för driv-medel för resor till länder utanför EU men godkänner sådan skatt för inrikes resor. Sverige bör arbeta för att EU-lagstiftningen ändras så att medlemsländer kan beskatta bränsle använt på flygrutter som avgår från deras territorium.

Förutom att se över beskattningen på flygbränslet är det minst lika viktigt att höja kvalitet och service på järnvägsförbindelser. Målsättningen är att all persontrafik söder om Sundsvall kan göras med tåg (undan-taget Gotland). De många tågförseningarna i Sverige gör att människor tar flyget även på sträckor som Stockholm–Malmö. Miljö-partiet har presenterat en plan för kraftigt bättre tågunderhåll och satsningar på att åtgärda flaskhalsar för att få slut på förseningarna. Vi föreslår dessutom att Sverige ska göra ett ”tåglyft” med en utbyggnad av helt nya höghastighetsbanor.

Människor i alla åldrar gillar att resa till andra länder och bygger vänskap med människor från andra kulturer. Detta är mycket positivt. Även om vi minskar vårt flygresande behöver det inte innebära att vi slutar resa till andra länder. Flygresor bör i första hand prioriteras för utbyte med andra världsdelar medan vi i ökad utsträckning kan ta tåget för resor inom Europa.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons