Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartister: Rädda Waldorfpedagogiken!

Annons

Alla barn är unika. Därför är mångfald i pedagogiken i förskola, skola och gymnasium så viktig, liksom respekten för barnen, ungdomarna och de vuxna i skolan. Pedagogik och respekt som utgår ifrån varje människas lika värde. Inte att alla är lika utan likvärdiga.

Detta är något som varje förälder, barn och lärare känner igen. Det har också varit grunden för svensk skolpolitik sedan den allmänna läroplanen för de obligatoriska skolformerna beslutades 1994, då riksdagen fastslog att det kan finnas många vägar för att nå samma mål, med andra ord målstyrning i stället för detaljstyrning. Alla barn skall nå samma mål i årskurs 9, men lärarna och pedagogerna har fått förtroendet och uppdraget att finna olika vägar för att nå dit.

Det som skolminister Jan Björklund (fp) och den borgerliga alliansregeringen nu genomför är en total tväromvändning av den svenska skolpolitiken. I stället för en modern individualiserad skolpolitik tas beslut efter beslut som formar om skolan till en skola som skall likrikta eleverna, och fler steg i denna riktning annonseras.

På en konferens nyligen uttryckte skolministern att de individualiserade utvecklingsplanerna skulle komma att försvinna ur den nya skollagen. Tidigare har man i höstbudgeten tagit beslut om att införa standardiserade nationella mål i årskurs tre och därmed inlett processen att avskaffa alternativa pedagogiker i svenskt skolväsende. Detta eftersom alternativa pedagogiker som till exempel waldorfpedagogiken bland annat bygger på att barn lär sig ämnena i olika tempo, det vill säga man har inte lärt sig allt som andra har lärt sig redan i årskurs 3, men väl i årskurs 9.

Det känns märkligt att konstatera att det är en borgerlig regering som är den som avskaffar den individinriktade skolan i Sverige, när det annars är just de borgerliga partierna som förknippas med det individinriktade samhället. Att det är de partier som i alla andra sammanhang säger sig företräda mångfald och konkurrens som här avskaffar mångfalden och enbart behåller konkurrensen kombinerat med likriktningen. Är det verkligen detta som de borgerliga partierna syftade till när man bildade alliansen?

Från miljöpartiets sida har vi vid ett flertal tillfällen under de gångna mandatperioderna samarbetat med allianspartierna i riksdagen för att värna om den pedagogiska mångfalden och den individualiserade moderna skolan.

Vi ser med mycket stor oro på den nuvarande utvecklingen, där Jan Björklund vägrar att diskutera kompromisser för alternativa pedagogiker som till exempel waldorfskolor när det gäller obligatoriska prov i årskurs 3. Detta trots att det blir en absurditet om eleverna skall prövas i ämnen som de inte ens har gått igenom enligt waldorfskolans egen, av Skolverket godkända kursplan.

Vi blir ännu mera oroade när skolminstern aviserar att de individualiserade utvecklingsplanerna kommer att försvinna ur den kommande skollagen.

I dag finns 34 waldorfskolor i Sverige, bland annat den i Västerås. Vill den borgerliga regeringen verkligen förbjuda dessa skolors väl utvärderade och beprövade pedagogik?

Vi uppmanar nu de skolpolitiker bland centerpartisterna, moderaterna och kristdemokraterna som fortfarande tillsammans med oss gröna (och även röda) värnar om en modern, individualiserad och målstyrd skola med möjlighet för många olika pedagogiska vägar att gemensamt arbeta för att regeringen ändrar sin hållning.

Mats Pertoft

Riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson

Andreas Porswald

Kommunalråd Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons