Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Milslånga parkeringsplatser!

Annons

Söndag kväll var det ännu värre åt andra hållet. Det hela liknar mest milslånga parkeringsplatser, där man kan urskilja små vågrörelser i det stillastående pärlbandet när bilar börjar röra sig ett trettiotal meter åt gången. Varje år är den här helgen inledningen till sommarens trafikkaos, och det blir värre för varje år. På fredagarna storknar trafiken redan vid tretiden, och alla de arbetspendlare som sedan länge gett upp hoppet om en fungerande järnväg undrar om man ska våga välja den något mildare mardrömmen nästa fredag.

Det pågår faktiskt en hel del vägbyggen i landet, och för den som sitter där i kön ligger det nära till hands att fråga sig varför Vägverket lyckats undvika just den här sträckan i sina verksamhetsplaner, år efter år. Sakligt sett borde ju den här vägen ha åtgärdats för ett årtionde sedan; även om vi bortser från bilköerna talar ju olycksstatistiken sitt tydliga språk.

Vägverket är organiserat länsvis, och det är i länspolitiken som verkets verkliga planering avgörs. Inom politiken i Uppsala län har det avlägsna hörnet bort-om Enköping ingen som helst betydelse, och verksamheten inom länet har i åratal dominerats av vägbyggena kring residensstaden. Av precis samma skäl har vi - och kommer att ha under överskådlig tid - en fullkomligt absurd vägsträckning mellan Västerås och Arlanda.

Felet har alltså med länsindelningen att göra!Man ska kanske inte anklaga politikerna (från alla partier) i Uppsala för att de värnar om sitt eget län, men konsekvenserna för Mälardalens infrastruktur är ju förödande. Tråkigt nog finns det åtskilligt fler exempel på hur lokalpolitik sätter käppar i hjulen för en vettig planering i regionen.

Det är lokalpolitik i huvudstaden och dess kranskommuner som i årtionden lagt hinder i vägen för slutförande av i övrigt rätt väl planerade projekt som är avgörande för Mälardalens kommunikationer. Det gäller till exempel sträckningen av E18 sista biten fram till Stockholms trafiksystem antingen direkt till Essingeleden eller till E4. Det gäller även den utbyggnad av spårkapacitet in till Stockholms C som krävs för att Mälarbanan ska fungera som planerat.

När Mälardalsrådet samlade sitt Mälarting den 11 maj lyckades man verkligen visa upp sin stora enighet om rådets förträfflighet. Man har antagit ett policydokument som är fyllt av självklarheter som "Ur ett transportperspektiv beror den internationella konkurrenskraften på såväl de regionala och nationella som de europeiska och globala kommunikationsöjlig". Men att någon lokalpolitiker på kommun- eller länsnivå därför skulle vara beredd att för Mälardalsregionens bästa sätta sig ned och diskutera kompromisser, det vore tydligen att begära för mycket.

Den enda funktion som Mälardalsrådet har kvar är att tjäna som ursäkt för att man inte samarbetar i regionen. Det snömos som organisationen producerar kan alla läsa på rådets hemsida, www.malardalsradet.se

Ett par veckor före det så kallade Mälartinget påpekade jag i denna tidning att det behövs reella resultat för att man ska tro på Mälardalsrådet som ett forum för regionalt samarbete. Det stora - och för skattebetalarna kostsamma - mötet slutade tyvärr ändå som man kunde befara, med luftiga och till intet förpliktande deklarationer utan praktisk substans.

Lägg ner eländet och sök samarbetsformer som kan leda till någonting av värde!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons