Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mimer: Vi tar fullt ansvar för våra fastigheter

Hyresgäster kan påverka underhåll

Annons

Hyresgästerna hos Mimer kan välja om de vill måla om själva, anlita hantverkare eller  anlita Mimers plusvalssystem.

Vi vill att våra hyresgäster ska trivas hos oss – med omgivningen, huset och med sin lägenhet. Därför har och tar vi fullt ansvar förvåra fastigheter och investerar årligen över en halv miljard kronor i ombyggnader, underhåll och reparationer för att hålla våra fastigheter i gott skick.

Fel som uppstår under boendetiden kan anmälas på ett enkelt sätt, antingen via vår centrala felanmälan eller via webbanmälan. Vi tar emot och åtgärdar cirka 3 700 felanmälningar varje månad. Dessa anmälningar åtgärdas utan dröjsmål och vi får högt betyg på denna service i vår årliga kundundersökning.

Vi strävar efter att underhålla och reparera våra fastigheter på ett ansvarsfullt sätt så att vi förebygger fel och håller fastigheterna i gott skick. Totalt satsar vi ca 500 miljoner årligen på detta. I år så fördelas våra insatser så här:

– Ombyggnad (helhetsgrepp i ett hus) 305 miljoner kronor

– Underhåll (planerat årligt inre och yttre underhåll) 101miljoner kronor

– Reparationer (när något gått sönder) 58 miljoner kronor

– Vattenskador 22 miljoner kronor

Vi äger och förvaltar 11 500 lägenheter som är byggda under väldigt många år. Det finns och ska finnas skillnader i standard mellan dessa, vilket också återspeglar sig i hyresnivån. Äldre lägenheter som inte är ombyggda har betydligt lägre hyra än nyare lägenheter. Alla våra lägenheter underhålls så att de tekniskt fungerar som det är tänkt.

Mimers hyresgäster får lika som bostadsrättsinnehavare och villaägare bestämma över när och hur ytskikten i bostaden skall åtgärdas. Hur ofta och hur mycket pengar de vill lägga på målning och golvbyten tycker vi att hyresgästen bäst avgör själv. Vill man så kan man antingen måla själv, ta hjälp av egna hantverkare eller nyttja vårt plusvalsystem. Värdesätter man en lägre hyra mer än nya tapeter så avstår man från att tapetsera.

Vid nyuthyrning så skall Mimers lägenheter vara i så bra skick att den motsvarar den nya hyresgästens förväntningar. Hur mycket vi åtgärdar är en avvägning mellan att låta den nya hyresgästen välja efter inflyttningen och vårt behov av att hyra ut en fräsch lägenhet.

Våra hyresgästers trivsel är högsta prioritet hos oss och vi är stolta över att ha en av Sveriges högsta kundnöjdheter i vår bransch enligt svenskt serviceindex. Den positionen vill vi fortsätta att utveckla och hyresgästernas valfrihet är en viktig del i den framgången.

Har någon av våra hyresgäster något fel vill vi naturligtvis veta om det. Då går det bra att höra av sig till vår felanmälan på 021-39 70 90.

Mikael Källqvist

VD Bostads AB Mimer

Läs också: Hantverkare om standarden i vissa Mimerlägenheter

Mimers ordförande om kritiken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons