Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre skolklasser och mer personal bäst för barn med osynliga funktionshinder

Annons

Precis som Elisabet Friden och Maria Lindelöf skriver den 12 augusti behöver det göras mycket mer för barn med osynliga funktionshinder som Aspergers. Lösningen är enkel: mindre skol-klasser, mer personal på varje enskild skola och mycket tid för varje enskilt barn skulle betyda att barn med funktionshinder inte behöver särskiljas och att förflyttas från sitt eget område.

Nu är lösningen att starta några få grupper på några få skolor, vilket betyder att den betydelsefulla närmiljön försvinner. Tryggheten försvinner, integriteten tar man inte hänsyn till och mobbningsrisken ökar. Övriga barn är oftast fullt medvetna om varför vissa andra barn går i mindre grupper eller varför de måste åka skolbuss.

Den dagliga verksamheten och gymnasietiden är också viktig, men i min familj har vi först ett högstadium att ta oss igenom och jag ser fram emot samtal, dialog och samarbete med er i nämnden för funktionshindrade.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons