Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moderater: Vi säger nej till kilometerskatten

Annons
Konkurrenskraften försämras. Transporterna med lastbil är inte så billiga att de kan straff-beskattas, skriver debattörerna.foto: scanpix

Onsdagen den 28 mars avgjorde riksdagen frågan om kilometerskatt. För Moderaterna var beslutet enkelt. Vi säger tydligt nej till det, då en kilometerskatt hotar svenska jobb och inte är ett effektivt sätt att underlätta klimat-omställningen.

Kilometerskatten vore ett slag direkt riktat mot lokala svenska åkerier. Baserat på Socialdemokraternas budgetförslag skulle kostnaden för varje lastbil öka med 70 000 kronor. Ett litet åkeri, med tre till fyra lastbilar, kommer att få ökade kostnader med ungefär en kvarts miljon kronor per år om skatten skulle införas. Resurser som hade kunnat gå till nya anställningar eller ökade investeringar.

Socialdemokraterna för ofta fram miljöskäl som huvudargument för att skatten ska införas. Samtidigt skulle alla lastbilstransporter beskattas lika mycket oavsett drivmedel. Den åkare som väljer mer miljövänliga bränslen tvingas betala lika mycket som den konkurrent på orten som inte bryr sig om miljön. Är det ett ansvarsfullt sätt att stimulera klimat-omställningen?

Det finns heller inga transporter på väg som sker enbart för nöjes skull eller i onödan. Transporterna är inte så billiga att de kan straffbeskattas. Högre transportkostnader försämrar konkurrenssituationen och gör det dyrare att transportera virke från skogen, produkter från våra fabriker och varor till våra butiker. Dyrare transport slår direkt mot den svenska basindustrin.

De som argumenterar för en kilometerskatt hävdar att mera transporer måste ske på järnväg. Moderaterna och Alliansen har gjort historiska satsningar på utbyggnad och upprustning av den svenska järnvägen. Detta för att underlätta för att fler transporter ska kunna ske på järnväg. Att bygga bort flaskhalsar och utöka kapaciteten på spåren tar dock tid då ledtiderna är långa, ledtider som en kilometerskatt inte skulle kunna förkorta.

Totalt satsar Alliansen cirka 500 miljarder kronor över en tioårsperiod på att rusta den svenska infrastrukturen. Dessa satsningar är fullt ut finansierade till skillnad från oppositions-partiernas förslag som har en oklar finansiering, vilket öppnar för antingen skattehöjningar eller oansvarsfullt lånande. Samtidigt får vi inte heller glömma att nio av tio lastbilstransporter är kortare än 30 mil och åtta av tio under tio mil. Avstånd på vilka järnvägen inte kan konkurrera.

För Moderaterna är det centralt att hela landet ska kunna utvecklas. Det ska vara lätt att driva företag och det ska vara lätt för nya jobb att växa fram. Därför säger vi tydligt nej till förslag som kilometerskatten.

Frågorna som Socialdemokraterna måste svara på är många: Hur blir jobben fler genom att öka kostnaderna i en bransch som redan kämpar med små marginaler? Hur försvarar de ett förslag som så tydligt riskerar slår mot den svenska exportindustrin? Hur mycket högre priser ska de svenska konsumenterna räkna med, på till exempel mjölk och grön-saker?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons