Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motorcyklister: Nya trafikförsäkringsskatten slår fel

Annons

Den 1 juli 2007 vill regeringen att samtliga fordonsägare ska betala en trafikförsäkringsskatt som motsvarar 32 procent på alla trafikförsäkringspremier. Skatten ska betala samhällets kostnader för trafikskador som redan uppstått.

Högst trafikförsäkringsskatt får de betala som nyss tagit körkort och aldrig ägt ett fordon eftersom de redan i dag har de högsta premierna. Jag äger både bil och motorcykel och tycker att förslaget är djupt orättvist.

Regeringen säger att förslaget om trafikförsäkringsskatt ska ge ökad trafiksäkerhet. Det tror inte någon annan i samhället som besvarat remissen. Sanningen är i stället att det handlar om ett nytt sätt att förbättra statens finanser genom en ny skatt och minskade kostnader genom att vältra över ansvaret på trafikanterna.

Förslaget skapar också djupa orättvisor i det allmänna solidariska socialförsäkringssystemet. Trots att i stort sett alla remissinstanser varit helt emot förslaget, och pekat på många frågetecken, har regeringen valt att gå vidare med trafikförsäkringsskatten.

Det regeringen nämner om trafiksäkerhetseffekterna är förlegade uppgifter om tidigare bonussystem som knappt existerar i dag, eftersom EU:s regler förbjuder konkurrenshämmande åtgärder. Inget land som infört systemet kan visa att det gett ökad trafiksäkerhet. Regeringen har alltså helt andra orsaker för att införa trafikförsäkringsskatten.

Det nya synsättet gör att vi i framtiden kan förvänta oss stora förändringar i det nuvarande socialförsäkringssystemet. Det skapar nya möjligheter att minska samhällets ansvar och kostnader eftersom det inte längre är en självklarhet att samhället skall stå för olycksrelaterade skador.

w Idrottsutövare bör stå för sina skadekostnader genom inträdesskatt vid idrottsevenemang, anläggningsskatt för idrottsanläggningar som tas ut via anläggningens försäkring och självklart måste liftkortsskatt införas.

w En skatt kan nyttjas till att betala olyckor som sker i hemmet och drivas in genom en obligatorisk hemförsäkring.

w Någon form av båtskatt med tanke på alla olyckor till sjöss är en självklarhet.

w Arbetsgivare bör stå för samhällets totala kostnader vid arbetsskador.

En kreativ regeringsföreträdare kan göra listan hur lång som helst. Förslaget kommer att ge många tolkningsproblem när man plockar ut trafikanterna ur det generella välfärdssystemet. Skall arbetsgivaren slippa betala sjukpenning om den som skadas drabbas av ett benbrott vid trafikolycka på väg till arbetet? Skall arbetsgivaren betala sjukpenning om benbrottet sker vid skidåkning på fritiden?

I höstas presenterades en utredning som sade att svenskarna är världens sjukaste folk. Det är en signal att det svenska socialförsäkringssystemet bör ses över. Att bara peka ut trafikanterna som syndabockar är djupt orättvist och löser inte problemet.

Regeringens förslag måste dras tillbaka tills alla orättvisor och frågetecken retts ut. Att skylla på ökad trafiksäkerhet är så ihåligt att berörda förslagsställare borde skämmas!

Hans Gabrielsson

Kolbäck

Medlem i föreningen

Sveriges Motorcyklister, SMC

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons