Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motormännens vd: Ställer regeringen upp för bilisterna?

Annons

Nu får det vara slut på miljöstrulet! Sveriges bilister kräver att få långsiktiga beslut och klara besked om hur man som ansvarstagande bilburen medborgare kan göra de riktiga och rätta valen för att kunna leva upp till EU-kommissionens och regeringens nya klimatmål.

Sveriges bilister är beredda att göra stora förändringar i sina billiv. Det finns idag en starkt uttalad vilja att se över hela sitt fordons och transportbeteende från miljöbilsköp till ett miljösmartare körsätt (Naturvårdsverkets senaste attitydundersökning Allmänheten och klimatförändringen 2000).

Att bilen i själva verket ofta är oumbärlig för ett fungerande livspussel framgår, enligt denna undersökning, när den minst populära beteendeförändringen är att åka mer kollektivt. Bilen är oumbärlig, men för miljöanpassad drift och minskade utsläpp är bilens ägare beredd att gå långt.

När vi konstaterar att bilisterna är inställda på att ta sin del av miljöansvaret (som de för övrigt redan gjort under lång tid då den svenska koldioxidskatten på drivmedel ligger högst i världen) måste vi samtidigt lita på att samspelet med de andra ansvariga miljöparterna fungerar fullt ut.

Ansvaret för ett fungerande miljöarbete inom fordonssektorn är nämligen tredelat. Ansvaret ligger hos de tre parterna: föraren/bilägaren, fordonstillverkaren och staten/politikerna. Alla är oskiljaktigt kopplade till varandra. Fungerar inte varje part i det tredelade miljöansvaret får vi heller inga miljöförbättringar. Fordonstillverkaren ligger i framkant och erbjuder allt fler miljöbilmodeller. Bilköparna svarar - och

försäljningssiffrorna för miljöbilar slår alla rekord.

Där det hittills konstant strulat är hos ansvarsparten staten/politikerna. I en osannolik soppa av olika besked om miljöbilsrabatter (och tillbakadragande av rabatter), drivmedelssubventioner, miljöbilsdefinitioner, miljöavgifter etcetera famlar den enskilde bilägaren med miljöambitioner i totalt beslutsmörker.

Förslaget i EU-kommissionens klimatpaket liksom förslaget från den parlamentariska klimatberedningen kräver ordentlig tillnyktring och uppstramning från såväl statsminister Fredrik Reinfeldt som miljöminister Andreas Carlgrens sida (den förstnämnde också ordförande i regeringens med sådan stolthet upprättade hållbarhetskommission och den sistnämnde dess vice ordförande). Motormännen kräver att herrarna visar statligt miljöansvar för att vi bilister också fortsatt ska kunna ta vårt miljöansvar!

Motormännen skickar gärna med några goda tips på vägen:

? Börja med att leverera en enhetlig och nationell miljöbilsdefinition

? Inrätta ett bilmiljöcentrum (med aktörer från bilbranschen, forskarsamhället och brukarledet) med funktion som kunskaps- och kommunikationscentral som ger bilägare tydliga, enkla och enhetliga råd om allt som rör bilrelaterade miljöfrågor

? Hjälp oss förändra EU-lagstiftningen så att Sverige kan öka etanolinblandningen i bensin och RME i diesel och därmed minska koldioxidutsläppen

? Fortsätt att stimulera föryngring av bilparken till mer miljöanpassade och trafiksäkra bilar genom generösa rabatter

? Beskatta fossila koldioxidutsläpp och klimatpåverkande växthusgaser likvärdigt och rättvist

? Öka satsningen på alternativa bränslen genom att bland annat satsa på en fullskalig provanläggning för framställning av syntetisk diesel ur svensk skogsråvara

Sammantaget krävs tre huvudåtgärder för att förändra fordonens klimatpåverkan:

Stimulans och stöd vad gäller nya fordon, bränslen och teknik, förbättrad infrastruktur och trafikflöde samt information vad gäller bilteknik, bilkörning och bilval.

Motormännen lovar att fortsätta sprida kunskaper om hur vi bilister kan göra bilen grönare. Det finns många förändringar som kan åstadkommas genom, i många fall små, omställningar i beteende och inköp. Koldioxidutsläppen kan exempelvis sänkas med 20 procent enbart genom "snålbilskörning". Det blir en märkbar skillnad när fyra miljoner bilförare tar sin del av miljöansvaret.

Nu är det upp till regeringen att ta sin del av ansvaret.

Maria Spetz

vd, Motormännens riksförbund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons