Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motororganisation: Insatser mot trafikdöden efterlyses

Annons

Under årets första sju månader dog två personer i Västmanlands län. Redan i augusti sprack nollvisionens delmål om max 270 trafikdödade i landet under 2007.

På måndag, den 3 september, inleds i Tylösand en av Europas största trafiksäkerhetskonferenser. Västmanlands läns riksdagspolitiker bör bege sig dit för att söka en bred enighet om åtgärder som ger färre dödade i trafiken. Åtgärdsförslagen finns, vad som behövs är politisk vilja och enighet.

Istället för en minskning av antalet trafikdödade har det i många län dött fler i trafiken jämfört med samma period för två år sedan. Den ökande trafikdöden ligger som ett mörkt moln över det svenska trafiksäkerhetsarbetet. När experter från hela världen samlas i Tylösand kan Sverige tyvärr inte stoltsera med sina framgångar på ett sätt som varit möjligt.

Många organisationer och politiker faller nu in i en gemensam klagosång över att nollvisionens delmål för 2007 spruckit. Trots detta har vi inte sett att några riktiga krafttag tas för att minska trafikdöden. Det är anmärkningsvärt eftersom det sedan lång tid funnits en rad konkreta åtgärder som skulle vara möjliga att förverkliga. Vi vill särskilt väcka uppmärksamhet kring fem sådana åtgärder:

¿ Det behövs en obligatorisk och pedagogiskt väl genomförd trafiksäkerhetsinformation i skolan, med särskilt fokus på ungdomar på väg in i moped- och körkortsåldern.

¿ Det behövs en polis-övervakning värd namnet på våra vägar. Det har varit lika glest med poliser på vägarna i sommar som tidigare år. En särskild trafik- polisorganisation bör övervägas för att garantera tillgång till trafikpoliser också på helger och semestrar.

¿ Det behövs omfattande nykterhetskontroller om kvällar och nätter, när man vet att risken för rattfylla är som mest uppenbar. En stor del av de omkomna bilförarna har alkohol i blodet.

¿ Det behövs ett krav på alkolås för den som kört onykter. Allt för många upprepar sitt rattonyktra beteende. Politikerna behöver komma till skott i frågan.

¿ Det behövs en snabbare utbyggnad av mötesseparerade 90-vägar. Ett mer förlåtande vägsystem skulle enligt NTF inneburit att drygt 70 procent av dödsfallen kunnat undvikas i år.

Med dessa fem åtgärder tror vi från motororganisationen FMK att trafikdödligheten kan minskas markant. Nu behöver Västmanlands läns riksdagsledamot i trafikutskottet, Pia Nilsson (s), lämna gammalt parti-groll bakom sig, vända sig till övriga partier och söka en bred enighet kring de förslag som kan rädda liv!

Håkan Söderlind

vd för FMK

Axel Karlsson

Ordförande för FMK i Arboga

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons