Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUF: Gymnasieutbildningen måste leda till jobb

Vi har i dagens samhälle yrkesinriktade gymnasieutbildningar till ungdomar som känner sig mer motiverade för att börja jobba direkt, i stället för att läsa vidare på eftergymnasial utbildning.

Annons

Syftet med de yrkesinriktade gymnasieutbildningarna blir då att lära ut de kunskaper och förmågor man behöver för att kunna börja jobba inom det område utbildningen är riktad mot. Tyvärr uppnår dessa utbildningar sällan sitt syfte, och leder i stället till säker arbetslöshet.

Varje år examineras 2 600 frisörer från gymnasieskolan. Detta är samtidigt som frisörernas egen branschorganisation sätter upp ett varnande finger och menar att det endast behövs 500–600 nya frisörer i Sverige per år. I motsats till frisörsprogrammet står det betydligt mer jobb-anpassade omvårdnadsprogrammet, där tre av fyra är verksamma inom området.

Vi riskerar att skapa ett samhälle vars utbildningar leder till arbetslöshet. Ett sätt att lösa detta på är att anpassa den skolpeng som skolorna får utifrån i vilken utsträckning eleverna får jobb. På så sätt skapar man incitament för skolorna att göra sin utbildning mer anpassad efter den framtida arbetsmarknaden.

Vi kan redan i dag se hur skolor som ligger i samma stad och tillhandahåller samma program lyckas olika bra med att få sina elever i arbete. På det här sättet skulle vi skapa vi en tydlig morot för en kunskapsskola.

Gymnasieskolan måste bli en trampolin till jobb, och inte en fälla.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons