Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUF: Öka krav och valfrihet redan i grundskolan

När arbetsmarknadens konkurrens trycker på måste skolorna anpassa sig. När den internationella konkurrensen trycker hårt behövs en bra grund för att komma vidare i utbildningen.

Annons

Det måste finnas någon som hela tiden puffar på eleven även i uppförsbackar. Det skapas problem för den som väljer att stiga av sin utbildning och allt eftersom konkurrensen stiger så stiger även arbetslösheten.

De större företagen väljer i stället för att stanna kvar i Sverige att flytta till tillväxtländer som Kina eller Indien. Då företagen flyttar förloras också jobb, de jobb som kan ge mat och värme hos befolkningen.

Det finns många idéer på hur dessa problem bäst löses. För att Sverige ska bli ett framgångs- och tillväxtland behövs ett enormt ansvarstagande av skolan. Ge elever som vill utveckla sig chansen, se de individuella begåvningarna som finns hos varje elev och ställ högre krav på lärare och skolledning.

Valfrihet är en stor del i vardagen och borde uppmuntras mera i skolan. Att få välja kurser redan på grundskolan är en bra början. Öka även på skoldagarna något eftersom det kan vara en bra grund för mera valfrihet och bättre resultat i skolan.

Att enbart ställa krav på lärarna och skolledningen är fel väg. Krav ska också kunna ställas på eleven för att uppnå högsta möjliga resultat. Varför inte öka kraven på dem som presterar bra i stället för att tracka ner dessa framstående personer?

Varför satsa extra resurser på dem som saknar motivering att prestera? Skolor måste bli bättre på att se individens kunskap i stället för att jobba med gruppens kunskap.

Tema för- och eftermid-dagar kan underlätta arbetet något eftersom läraren kan öppna ett arbete i början av lektionen och hinna avsluta arbetet vid lektionens slut. På så sätt underlättar man både för eleven och läraren.

Repetitionsövningar tror jag är en fel väg att gå. Det blir en onödig återblick av det man lagt bakom sig. Har man en gång lärt sig något sitter det oftast fast och kommer fram i situationer då man som mest behöver det. I stället för repetition av föregånget material kan eleven känna att ha klarat av detta arbetsområde.

Sverige är ett land fyllt av möjligheter, det gäller endast att ta vara på dessa innan det är för sent.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons