Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nale: När argumenten om avfall är svaga höjs rösten

Annons

Ulla Perssons utropar att det är tryggt med tillgång och kvalitet för avfallsbränsle! Detta är en självklarhet, men frågan är om man kan känna sig trygg. Artikel följer principen ”Argumentationen svag, höj rösten!” Här några exempel:

• Hur kan UP påstå att det kommer att finnas gott om avfall för import från England under 15–20 år? Enligt EU ska varje land snarast börja ta hand om sitt eget avfall inom respektive land. En färsk rapport från en brittisk konsult, Eunomia Research Consulting, visar att England riskerar att redan 2015 ha överkapacitet för avfallshantering. Rapporten anger att samma gäller i Tyskland och Holland. Det kommer alltså knappast att finnas gott om avfall för import från nämnda länder.

• Förgiftningsrisk genom importerat avfall underskattas av UP. Och hur är det tänkt att kvaliteten på importerat avfall ska kontrolleras på ett icke hälsovådligt sätt? Och hur ska avfall som inte fyller kvalitetskraven hanteras? Ska icke godkänt avfall skeppas tillbaka till leverantören och vem ska betala för detta och eventuell lagring före återtransport?

• Askproblemet viftas bort alltför lättvindigt i UP:s artikel. Varför ska Västerås ta hand om en så svår restprodukt som aska från importerat avfall? Det kommer att bli svårt nog att på ett säkert sätt ta hand om askan från det lokala avfallet.

• UP jämför avtalstider för biobränsle, ett år, med förmenta avtalstider för importerat avfall, fem år, underförstått att importen skulle vara väl säkrad i tiden. Men det är stor skillnad mellan biobränsle och avfall när det gäller tillgång på sikt. Biobränsle är en miljövänlig och CO2-neutral energiråvara som finns i känd årsmängd så länge som skogsbruket är en basnäring i Sverige, det vill säga i generationer framåt. Avfallet är däremot inte miljövänligt och CO2-neutralt och mängden kommer att minska snabbt med tiden. Vad händer med avfallsimporten efter fem år?

• Det finns risk för att avfallstransporterna kommer att ske med gamla fartyg färdiga för upphuggning och därför kan risken för haverier på Mälaren inte försummas. Eller har Mälarenergi i sina avtal skrivit in något om kvalitetskrav på avfallsfartygen?

I stället för att överentusiastiskt propagera för avfallsimport borde Ulla Persson se till att Mälarenergi samarbetar med husägarna för installation av markvärme och solfångare så att produktionen vid fjärrvärmeverket kan minskas och på sikt avvecklas i takt med att ledningssystemet blir för dyrt att underhålla. På detta sätt skulle Västerås på sikt få ett miljövänligt och CO2-snålt uppvärmningssystem som är oberoende av importerade energiråvaror.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons