Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nale: Utbyggnad av Mälarhamnar är inte bra.

Annons

Mellanhamnars ledning skriver den 18 augusti att Västerås och Köpings hamnar behövs i ett robust och hållbart transportsystem. Argumenten är dock inte helt övertygande.

Sjöfart är vettigast på de stora haven där stor lastkapacitet överväger. I en rationell logistikkedja måste antalet omlastningar minimeras både av ekonomisk och miljömässiga skäl. Ur ett snävt Västerås- eller Köpingsperspektiv kan hamnar tyckas vara ekonomiskt rätt, men ur ett nationellt perspektiv ser det annorlunda ut.

För nyöppnade gruvor i Bergslagen är det mest rationellt att frakta malmen till hamnar som Oxelösund, Gävle eller Göteborg med järnväg. Det innebär även katastrofala miljörisker med ”korta” sjötransporter på Mälaren. Järnvägen inne i landet är den mest miljövänliga och kan drivas med fossilfri energi vilket inte sjötrafiken kan göra

Mälaren är den stora och enda grundvattentäkten för mer än 2 miljoner männi-skor. Det är redan ifrågasatt om Mälaren kommer att klara av att vara råvattentäkt någon längre tid till. Planer finns därför att hämta vatten från Dalälven och/eller från Vättern i tunnel eller pipelines. En mängd frågor inställer sig

Hur lång tid tar förarbetena, markinlösen och när kan byggandet starta? Hur lång tid tar byggandet så att vatten kan levereras till Västerås? Vad kostar det och vem betalar?

Insjöhamnarna i Mälaren är inte bra för ett framtida transportsystem vare sig av ekonomiska, miljömässiga eller av dricksvattenssäkra skäl

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons