Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nore Johansson: Västerås är värd en bättre busstrafik

Annons

Mats Lindberg ser ett ökat utbud av busstrafiken i Västerås som en försämring. När jag flyttade till Västerås 2004 var min första tanke om busstrafiken: ”Så begränsat utbud och var går bussen?” Jag upplevde stadstrafiken som efterbliven. Lindberg skriver ”Politikerna är frustrerade över att man tydligen åker mer buss i andra jämförbara städer.” Det jag, som medborgare i Västerås, är frusterad över, är bland annat busstrafiken efter klockan 19.

Att kunna åka buss till ett arbete i Västerås är rena turen. Och man skall kunna ta arbete över hela landet. Kraven på att pendla mellan bostad och arbete är hårda.

Lindbergs kritik mot busstrafik innebär att ”när man arbetar, står en bil oanvänd”. Det kostar också mycket. Västerås är en stad med in- och utpendlare ochbehöver arbetplatslinjer via järnvägsstationen.

Servicelinjer med 30-minuterstrafik måndag-fredag klockan 9-20, lördag-söndag klockan 10-20. Har Lindberg noterat det?

Att åka Aroslinjen från Bäckby till Viksäng tar lika lång tid som tåg till Stockholm från Västerås, enligt tidtabell.

Andra förändringar är att bussarna kommer att drivas med biogas, medan för flertalet bilar kommer bensin/diesel vara drivmedlet. En liter bensin kostar nu nästan lika som en bussbiljett om man köper 40 resor.

Efter att ha varit på informationsmöte och tagit del av rapporten Smartkoll är det lätt att konstatera att det finns en stor klyfta mellan förslag och ”de säger det blir dåligt.” Vem skall man tro på?” frågade en man.

Läs rapporten Smartkoll, gå på informationsmöten!

Västerås är värd en bättre busstrafik och det kostar. Det kostar mer att vara dumsnål.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons