Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu får det vara nog!

Annons

Vi är väldigt många som tycker att nu får det vara nog. Situationen för pendlare mellan Västerås och Stockholm måste förbättras.

Vi möter så gott som dagligen människor på tåget som valt att bo i Västerås trots att de arbetar i Stockholm. De har gjort detta val efter noggrant övervägande, i tron att de löften om goda pendlingsvillkor som de fått skulle uppfyllas. Till oss politiker uttrycker de sitt stora missnöje med hur tågtrafiken på den här sträckan fungerar.

Det är inte rimligt, vilket görs på ledarplats i VLT den 21 november, att ställa de för norrlänningarnas utvecklingsmöjligheter nödvändiga investeringarna i infrastruktur mot pendlarnas situation i Mälardalen. Det är däremot berättigat att ställa stora krav på operatören. I detta fall SJ.

Det kanske skulle vara bättre om SJ:s styrelse tog tag i de problem man själv kan åtgärda som operatör än att ägna sig åt debatt om redan demokratiskt beslutade investeringar. Man kan till exempel förbättra underhållet av vagnar så att de inte havererar vid den första kylan varje år, utbilda tillräckligt med personal till de tåg man kör, bättre samordna verksamheten med Banverkets planerade arbeten med mera. Mot detta hjälper inga infrastrukturinvesteringar i världen.

Det är naturligtvis sant att det är ett mål för oss socialdemokrater att pendlarna bör lämna bilen hemma och i stället ta tåget. Det är också sant att man måste göra något åt de flaskhalsar som finns, framför allt gäller det kanske den så kallade getingmidjan i Stockholm. Det är mot den bakgrunden man ska se satsningen på Citytunneln i Stockholm som på ett drastiskt sätt kommer att förbättra framkomligheten i Stockholm.

Men som alla vet så tar infrastrukturinvesteringar tid. Det är av det skälet som socialdemokraterna tillsammans med samarbetspartierna i nära samarbete med de olika regionerna i landet jobbat fram den historiskt största satsningen på infrastruktur någonsin. En långsiktighet som sträcker sig fram till 2015.

Här finns det alla skäl att påminna om att det är regionernas egna prioriteringar som varit styrande i de projekt som lyfts fram i investeringsplanen. Det måste anses skäligt att staten både har rätt men också en skyldighet att ställa större krav på SJ som operatör. SJ måste ta ett större ansvar för helheten när det gäller den kollektiva trafikens genomförande och där ingår de dagliga pendlingsresorna. SJ bör som statligt ägt företag och som operatör med andra ord ta ansvar för att klara av det uppdrag man tagit på sig.

Nu har SJ beslutat att kompensera pendlarna i form av rabatterade biljetter. Det är gott och väl men problemen kvarstår och måste åtgärdas.

Margareta Israelsson

Göran Magnusson

Mariann Ytterberg

Paavo Vallius

Pia Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons