Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan det bli oordning!

Annons

Efter konserten den 18 april fylldes planen utanför Konserthuset av konsertbesökare på väg att embarkera på Kopparbergsvägen väntande bussar för hemfärd. Denna afton stod sex bussar parkerade på gatan varav fyra i parkeringsfickan, och därmed störde de inte övrig trafik på Kopparbergsvägen.

Trottoaren utanför Konserthuset är nu inte öppen för cykeltrafik, som i stället är hänvisad till cykelbanan på Ottarsidan. Detta är givetvis bra för såväl gående som för cyklister. Konfrontationer mellan trafikanterna och olycksrisker kan därmed undvikas.

Men nu skall det bli annan ordning, eller kanske rättare sagt nu kan det bli oordning. Vid teknik-och idrottsnämndens aprilsammanträde beslutade nämligen nämndens majoritet, efter stor vånda, att gångbanan utanför Konserthuset från Munkgatan till Centralen skall kompletteras med cykelbana.

Nåja, inte hela vägen för på den nya uppfräschade planen utanför Konserthuset blir det blandtrafik. Här får gångtrafikanter, väntande bussresenärer och cyklister samsas om utrymmet, vilket kan komma att skapa oreda.

Under senare år har VLT:s insändarsida fyllts av klagomål över cyklisters framfart på gångbanor. Nu har nämndens majoritet gått i spetsen för ett sanktionerande av detta ofog.

Vidare skall parkeringsfickor bort och väntande bussar och taxi hänvisas till Kopparbergsvägens ena körfält. Vad kan det komma att innebära för till exempel stadsbusstrafiken?

Vid teknik-och idrottsnämndens marssammanträde, när förvaltningen presenterade förslag till ombyggnad av Kopparbergsvägen, gavs klara signaler från såväl majoritet som från opposition till förvaltningen om att ingen cykelbana skall anläggas på Konserthussidan.

Vid förvaltningens presentation i april var förslaget oförändrat. Ingen hänsyn hade alltså tagits till den politiska inriktningen.

Oppositionen i nämnden reagerade starkt mot såväl den nya cykelbanan som mot inskränkningen av utrymmet för fordonstrafiken på Kopparbergsvägen.

Det föreslagna upplägget av finansieringen för projektet var också oacceptabelt. Att redan under innevarande år ta i anspråk anslag ur nästa års investeringsbudget kunde oppositionen inte godkänna. Det kraftiga överskridandet av anslaget för ombyggnad av korsningen Stora Gatan/Kopparbergsvägen finns i färskt minne och bidrog till ifrågasättandet av finansieringen. Bättre hade enligt oppositionens uppfattning varit att slopa byggandet av cykelbanan och omdisponera årets investeringsbudget.

När nu majoriteten inte ville lyssna på detta vårt förslag så återstod bara för oppositionen (m, fp, c och kd) att reservera sig mot majoritetsbeslutet.

BJÖRN NORELL HANS G ERIKSSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons