Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya regeringen sätter bilar före kollektivtrafik

Annons

Det är med häpnad och förskräckelse som vi noterat att den borgerliga regeringen vill stoppa byggandet av Citybanan. Arbetet med att hitta en långsiktig lösning på järnvägskapaciteten genom Stockholm har pågått sedan slutet av 1990-talet.

Det har varit en tålmodig och omsorgsfull förankringsprocess och i maj i år gav regeringen äntligen klartecken för byggstart.

Nu vill den nya regeringen alltså gå tillbaka till ruta ett och påbörja en ny process kring "tredje spåret-lösningen" - ett alternativ som tidigare har förkastats av främst kulturmiljöskäl.

Anledningen är att den nya regeringen vill lösgöra pengar för att bygga Förbifart Stockholm. Alltså satsningar på bilar i stället för kollektivtrafik för Stockholm och stadens kranskommuner. Asfalt i stället för räls, avgaser iället för renare luft. Det innebär ett svek mot vårt län och hela Mälardalsregionen.

I regeringsförklaringen nämns inte med ett ord satsningar på kollektiv- eller tågtrafik. Det är anmärkningsvärt när man säger sig värna om klimatmålen och minskade koldioxidutsläpp. Men, som vanligt då moderaterna håller i taktpinnen blir miljöpolitiken mest en läpparnas bekännelse och inte reella verkningsfulla satsningar.

Vad säger ni nu alla borgerliga företrädare som på denna tidnings debattsida och i riksdagsdebatter riktat skarp kritik mot oss socialdemokrater för den dåliga kapaciteten vad gäller spårtrafiken? Detta trots att vi faktiskt sett till att byggandet av Citynu är långt framskriden.

Vår riksdagskollega centerpartisten Jörgen Johansson, för att ta ett exempel, som vid ett flertal tillfällen under förra mandatperioden motionerat i riksdagen om vikten av att Citybanan byggs och oroat sig för dess finansiering. Var står du nu Jörgen Johansson? Vilket besked har du till alla pendlare från Västmanland? Kommer du att fortsätta att slåss för Citybanan?

Det finns stora problem för pendlarna i vårt län och i hela regionen. Det är förhoppningsvis alla fortfarande överens om? Det har flera orsaker och vi måste jobba på både kortsiktiga och långsiktiga lösningar. Men det absolut största problemet, som måste få en långsiktig lösning, är spårkapaciteten runt Stockholm. Det spelar ingen roll om man sätter in fler tåg, gör om tidtabeller, utbildar tågpersonal och bryter upp monopol, om spåren inte räcker till.

För Västmanland med tio mil till den stora arbetsmarknaden med en miljon arbetstillfällen är fungerande tågtrafik med tillräcklig kapacitet och frekvens ett måste. Att börja om från början med planeringen innebär förmodligen följande: runt en miljard kronor som redan satsats på Citybanan är bortkastade.

Vi får ett spår in till Stockholm runt år 2020, i stället för två spår till år 2015.

Alltså färre spår senare iället för fler spår tidigare.

Genom att föra över pengar från Citybanan till Förbifart Stockholm satsar den nya regeringen på bilar i stället för kollektivtrafik för Stockholm och stadens kranskommuner. hävdar de socialdemokratiska riksdagsledamöterna från Västmanland Margareta Israelsson, Sven-Erik Österberg, Pia Nilsson och Olle Thorell.

Margareta Israelsson

Sven-Erik Österberg

Pia Nilsson

Olle Thorell

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons