Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Också bilburna behöver utrymme

Annons
Parkeringskrångel. Riskerar Västerås city att skämma bort bilburna besökare?Foto: VLT:s arkiv

Västerås måste kunna förbli en stad där alla trafikslag kan samsas effektivt, miljövänligt och enkelt. Läget för detta måste för närvarande anses som acceptabelt.

City är i stort sett befriat från privatbilism, lokaltrafiken med buss är lätttillgänglig, tillgången till citynära p-platser verkar vara tillräcklig och cyklister kan ta sig fram säkert om de nyttjar gator befriade från besvärande motortrafik.

Det aktualiserades för ett tag sedan i vissa politiska grupper att bilister skall kunna komma att utsättas för nya åtstramningar vad gäller möjligheten att nyttja egen bil till city och där kunna parkera, genom att antalet platser runt city reduceras och att parkeringsavgifter samtidigt höjs. I VLT läser vi att affärer i city tappar kundunderlag och vissa tvingas att låsa dörren för gott.

Det verkar som om det finns ett visst samband mellan stadens trafikpolicy och cityhandelns tillbakagång. Affärsidkarna är säkert inte glada för att parkeringsutrymmet minskas samtidigt som parkeringsavgifter höjs och givetvis är inte heller bilburna kunder förtjusta.

Bra, förstås, att city inte utsätts för alltför stora miljöpåfrestningar av ökade utsläpp av ohälsosamma bilavgaser. Men många västeråsare kan ha fått försämrad tillgång till den nya lokaltrafiken eller kan helt enkelt av olika skäl inte nyttja en cykel, som politiker så envist pläderar för, och därför tvingas att använda bil vid handel i city.

Trängseln vid stadens stora shoppingcentra med anhopning av bilister inför stora helger blir allt mer besvärande har vi läst om i VLT. Naturligtvis finns det flera förklaringar till detta, som bland annat områdenas stora varu-utbud, staden växer med ökat kundunderlag och besökare strömmar till från andra orter.

Här kan inte bortses ifrån att gratisparkeringar och i normala fall smidigheten att där parkera lockar. Trafikpolitiker tycks nu ha vaknat till liv om denna problematik och enligt vad som nu informerats i denna tidning kommer framledes inga ökningar att göras av parkeringsavgifter.

Därmed ges cityhandeln en liten hjälp att få arbeta för ett ökat kundunderlag. Men hur blir det med de citynära parkeringsplatserna? Får de leva vidare?

Nu skall den miljonslukande skateparken bli verklighet med placering på östra Lögarängen i en grön dunge, som då förlorar en del av sin miljövänliga växtlighet, mittemot färjeresenärers och andra hamnbesökares parkeringsplats. Framöver kommer parkeringen även att ta emot skateåkares bilar och kampen om parkeringsplats ökar eftersom tekniska nämndens ordförande bedömer att besökstillströmningen till parken blir hög.

Var skall de badande gästerna vid nyrustade Lögarängen ställa sina fordon? Har tekniska nämnden tänkt på detta?

Ingår kanske parkeringen i tekniska nämndens besparingsstrategi av parkeringsplatser och befintlig parkering får därmed räcka?

Hur kommer Västerås att möta bilburna turister, som förhoppningsvis under sommaren kommer till staden, med parkeringsplatser om antalet platser i city reduceras? Kommer staden då ta emot och välkomna endast cykelturister?

Hans  G Erikson Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons