Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oförändrad standard inom färdtjänsten

Annons

I en debattartikel fredagen den 13 augusti söker miljöpartiets oppositionsråd Andreas Porswald debatt med vänsterpartiets Karin Thorborg om trafikpolitiken.

Lite ofint är det kanske att hoppa in i andras debatt. Men miljöpartiets Andreas Porswald skriver att det blivit sämre tillgänglighet i färdtjänsten i Västerås. Eftersom påståendet är fel vill jag ändå kommentera just detta.

Faktum är nämligen att det är precis samma tillgänglighet och standard inom färdtjänsten nu som det var före fjolårets översyn av färdtjänstens taxor.

Nu som tidigare är det alltså - till skillnad mot i många andra kommuner - obegränsat antal resor inom färdtjänsten.

Nu som tidigare är det också en enhetstaxa inom färdtjänsten så att det kostar lika mycket hur långt man än reser inom kommunen. Många andra kommuner har en fast minimiavgift plus en procentsats av taxameterpriset.

Nu som tidigare blir den som har färdtjänst skjutsad från en dörr till en annan. Nu som tidigare är färdtjänsten till skillnad mot busstrafiken tillgänglig dygnet runt för färdtjänstresenärerna.

Under debatten om översynen av färdtjänstens taxor fanns det partier som förde fram förslag om att försämra färdtjänstens tillgänglighet. Detta avvisades mycket bestämt av majoriteten med s och v. Möjligheten att åka färdtjänst från dörr till dörr dygnet runt ger en otrolig frihet för den som är funktionshindrad att besöka släkt och vänner, att gå på restaurang, etcetera.

Andreas Porswald ger även en bild av färdtjänstens taxor som bara delvis är korrekt. Den översyn som gjordes 2003 ledde nämligen till att taxorna både höjdes och sänktes.

Det är rätt att avgiften för andra färdtjänstresor än resor till arbete och studier höjdes till 30 kronor, vilket i det närmaste motsvarade vad det kostade i 28 undersökta kommuner år 2003.

Men Andreas Porswald glömmer behändigt bort att avgiften för färdtjänstresor till och från arbete eller studier samtidigt sänktes till 10 kronor per resa. Därtill behöver den som kan åka med Aroslinjen bara betala 10 kronor per resa. Den som behöver följeslagare får även ta med denne utan avgift på Aroslinjen.

TOMMY LEVINSSON

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons