Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ola Wauge: Låt lärarna vara lärare och inte statistiksekreterare

Den nya skollagen har just presenterats. Ris och ros kommer att ges allt efter partitillhörighet. Men, det som verkligen skulle göra att situationen i skolan kan förbättras finns inte där nu heller.

Annons

Vad behöver då göras för att undervisningens kvalitet ökas och skolans resultat ska höjas? Jo, se till att låta lärarna vara lärare! Låt dem använda sin arbetstid till att undervisa, planera och utveckla undervisningen. I nuläget är lärarna fullt upptagna med att producera papper för att tillfredsställa politikers och tjänstemäns behov av kontroll.

Ju fler välmenande prov och kontrollfunktioner som lärarna ska utföra, dokumentera, utvärdera, analysera och skriva åtgärdsplaner om, desto mindre tid finns kvar till arbete med själva undervisningen! I takt med att kvalitetsredovisningar, individuella utvecklingsplaner, jämställdhetsplaner och så vidare ska produceras sjunker resultaten i skolan.

Inte konstigt, lärarna måste vara mer sekreterare än lärare! När ska de hinna planera undervisningen? De som först ”råkar ut” är som vanligt de elever som har det kämpigast i skolan. Pedagogerna hinner inte tänka ut och planera för det ”stöd och stimulans” dessa elever så ofta behöver.

Ett tecken i tiden. Nu är nationella proven genomförda, till och med i klass tre. I stället för att lärarna kan ägna tid till att följa och stimulera elevernas kunskapsutveckling, tvingas de att forcera fram ett visst resultat vid en viss tidpunkt.

Följden av de nationella proven blir att undervisningen likriktas. De skolor och pedagoger som vill söka sig alternativa vägar hindras i sin strävan. Den pedagogiska utveckling som så väl behövs stannar av. Dessutom tar proven mycket planerings- och rättningstid i anspråk. Tid som skulle kunna användas till att ”leda och stimulera” eleverna. Adjö individ, adjö personlig utvecklingstakt! Att människor lär sig och utvecklas i sin egen takt har man visst glömt. Alla elever ska vara lika och har ”rätt” att ha samma kunskaper, samtidigt.

Vill vi ha en svensk skola som tar hänsyn till eleverna som individer? Tror vi på att olika individer har olika behov? Tror vi att mångfalden ger större möjlighet än enhetligheten? Då ska vi låta lärarna vara lärare, inte statistiksekreterare. Vi ska låta dem som kan den individuella elevens personliga kunskapsutveckling avgöra på vilket sätt de nationella målen ska utvärderas. Nämligen lärarna, som arbetar med barnen!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons