Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olle Thorell (s): Elever är inga produktionsenheter

Annons

Roger Haddad (fp) visar bristande insikt om verkligheten i skolan, vad socialdemokraterna vill och vad dagens unga behöver. Jag tillskrivs åsikter jag inte har, avskaffandet av det individuella programmet har jag inte nämnt.

Haddad visar ingen vilja att verka för en långsiktig överenskommelse om skolpolitiken, något som alla seriösa debattörer inser är av största vikt. Han verkar inte heller ha kontakt med verkligheten, när han säger att dagens grund- och gymnasieskola är helt kravlös. Besök en skola, tala med alla elever som känner sig pressade och stressade av betygshets och provpluggande. Läs landstingets undersökning om hur unga

i Västmanland mår! Tala med kuratorer och skolhälsovården om alla "duktiga" flickor de möter som är på väg att knäckas av alla krav som ställs på dem!

Om det är för betungande så kan Haddad titta på SVT-serien om klass 9A. Där ser man att engagerade lärare som genuint bryr sig om sina elever och vågar ha höga förväntningar, i dialog med elever och föräldrar, kan nå högt uppsatta mål. Elever är inte produktionsenheter i en skolfabrik, som genom kontroll och disciplin ska bli "anställningsbara". Elever är unika individer som måste ges möjlighet att utvecklas så mycket som möjligt. Att bli sedd, att få stöd, att uppmuntras, att uppleva att vuxenvärlden bryr sig genom både krav och positiv bekräftelse är vägen framåt.

Det förstår de allra flesta, men tydligen inte Haddad. Han hävdar att man inte sänker kraven, utan talar om "att anpassa innehåll för att uppnå anställningsbarhet". Det är väl att sänka kraven? Både näringslivet och facket är emot detta. I alla branscher behövs mer kunskap, inte mindre.

Rätten att få läsa in behörighet på Komvux rimmar synnerligen illa med regeringens nedskärningar inom alla former av vuxenutbildning. Att elever frivilligt ska läsa mer för att nå behörighet till högskola, funkar inte. Vi vet av erfarenhet att elever från arbetarhem inte läser på den högre nivån, när det inte ingår i utbildningen. Inte för att de inte kan, utan för att de tror att de inte kan. Vi vill inte ha en skola som

sorterar elever i A- och B-lag.

För framtidens skull ska vi ha en skola med hög och bra grundutbildning för alla elever.

Olle Thorell

Riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons