Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olle Thorell (s): Populism löser inte problem

Annons

Förbud mot mobiltelefoner och förbud mot kepsar. Betyg i uppförande samt betyg för våra sjuåringar. Om skolminister Jan Björklund tror att detta är vad skolan behöver, hur ser då hans bild av skolan ut? Vi socialdemokrater är bekymrade över skolministerns betygshysteri och förbudsiver. Detta löser inte skolans problem.

Skolministern har varit skicklig i att peka på problemen i svensk skola, och utnyttja dem partipolitiskt. Men en regering måste också komma med lösningar. Då räcker det inte med att lova hårdare tag, att gorma om kepsar och mobiltelefoner, eller införa lagar om att hämta skolkare med polispiket. Vi är för ordning och reda, men barn ska inte behandlas som brottslingar. Skolpolitik är inte kriminalpolitik.

Vi socialdemokrater sitter inte ensamma inne med alla lösningar. Men vad vi kan lova är en långsiktig skolpolitik som ger arbetsro till alla de som verkar i skolan. En skolpolitik som tar större hänsyn till vetenskap och lärarnas beprövade erfarenhet, än till kortsiktiga utspel och snärtiga uttalanden om hårdare tag.

Svenska skolan ska inte vara Björklunds testlabb. Ytterst handlar det om våra barns framtid, och det måste väga tyngre än partitaktik.

Är det verkligen en regerings uppgift att lagstifta om förbud mot mobiltelefoner och kepsar i skolan? Den regering som lägger sig på så låg nivå framstår som visionslös och idéfattig.

Björklunds betygshysteri framstår som en panikåtgärd för att banka fram lydnad. Att sätta betyg på sjuåringar har ingen förankring vare sig i skolan eller bland föräldramajoriteten.

Idag förs en dialog mellan skolan och hemmet vad gäller elevernas kunskapsutveckling. Dialogen sker genom utvecklingssamtalet där skolan, föräldrarna och eleven sätter sig ned en gång per termin och diskuterar igenom vad som går bra och vilka områden som behöver förbättras.

Utvecklingssamtalet och individuella utvecklingsplaner är tydliga och bra instrument för att följa elevernas utveckling.

Björklunds förslag om "betygsliknande omdömen" är som vanligt populistiskt utan någon klar analys av hur man löser de verkliga problemen inom skolan.

Sveriges elever, föräldrar och lärare har rätt till en mer genomgripande och långsiktig skolpolitik! Populistiska utspel om förbud och betyg räcker inte!

Olle Thorell

riksdagsledamot för Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons