Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Onödigt bygga ytterligare ¿trafikplats, politiker!

Annons

Det verkar som att politiker inte är mottagliga för motargument när de väl har beslutat i ett ärende. Så är det i varje fall när det gäller den omtvistade extra trafikplatsen vid Närlunda.

Jag har ingått i en arbetsgrupp som har ¿listat frågeställningar och argument mot trafikplatsen. Via e-post har vi ställt frågor till företrädare för de politiska partierna. Från Västeråsalliansen har vi fått intetsägande svar, de styrande partierna (S, MP och V) har inte bemödat sig att ge något svar.

Vi saknar således sakliga argument för bygget. Det som kommer närmast är Elisabeth Unells synpunkt att ”Det är dock viktigt att ska man bygga ett nytt mot är det lämpligt att göra det i samband med utbyggnaden av E18”! Man har också talat om behovet av en ny informationsplats som ersättning för den som redan finns.

Politikerna har således inte offentligen ¿i media framfört några konkreta skäl som talar för att bygga en extra trafikplats två kilometer öster om avfarten vid Hälla. Däremot finns det många motargument.

Här kommer fyra:

Kostnaderna. Det verkar minst sagt ogenomtänkt att spendera minst 18 miljoner kronor av västeråsarnas skattemedel för att bygga en trafikplats vars nytta är mycket tveksam, men där olägenheterna kommer att bli stora för kulturområdet Anundshög i form av ökad genomfartstrafik. Till dessa kostnader kommer ytterligare kanske 30 miljoner kronor för de åtgärder längs Badelundavägen som Trafikverket rekommenderar för att minska olägenheterna. Alltså totalt närmare 50 miljoner. Visst finns det vettigare projekt att lägga pengarna på!

Onödigt. Det har framskymtat att trafikplatsen skulle gynna kommande fastighetsägare som en gång i framtiden flyttar till Gäddeholm och som eventuellt pendlar mot Stockholm. Det skulle i så fall bara bli 800 meter kortare väg, jämfört med att åka via Hälla. Med tanke på de hastighetsbegränsningar som kommer att gälla, är det tveksamt om det blir någon tidsvinst överhuvudtaget! De Irsta-bor som idag åker till och från E18 österut, tar helst den gamla Stockholmsvägen till avfarten vid Björksta.

Trafiksäkerheten. Den nya avfarten kommer att erbjuda en ”genväg” mellan Bergslagsvägen (väg 56) och E18 österut. Badelundavägen är både smal och krokig, och Trafikverket har ansett att det varken finns praktiska möjligheter eller medel att bredda och räta vägen. Visserligen prognostiseras det en ökning av trafiken även utan avfart vid Närlunda, men det är onödigt att ytterligare spä på denna ökning. Att framhärda i beslutet att bygga trafikplatsen vid Närlunda riskerar att kräva människoliv på grund av den ökande trafiken på Badelundavägen – tre gånger fler fordon än i dag. Betänk också att vägen passerar över och intill den för Västerås så viktiga vattentäkten Badelundaåsen.

Oönskade konsekvenser. Att med öppna ögon riskera att det riksintressanta kulturområdet Anundshög kan komma att skadas av den ökande trafiken, och samtidigt satsa västeråsarnas skattemedel för att åstadkomma detta, verkar inte riktigt logiskt. En ordentlig konsekvensanalys skulle visa att trafikplats Närlunda inte bara är ett onödigt, utan även oönskat, projekt.

Det vore klädsamt om ansvariga politiker kunde ge offentlighet åt de argument som är så starka att de motiverar spenderandet av 50 miljoner kronor av skattemedel på en trafikplats som ingen hittills har sagt sig vilja ha, ¿i varje fall om man granskar debattartiklar och insändare i VLT. Inte i något fall har någon politiker gått i svaromål.

Det är onekligen en förlust för demokratin om de folkvalda politikerna inte är villiga att stå för sina beslut och offentliggöra bakgrunden till dem, och därmed motivera besluten inför väljarna. Var hamnar vi om opinionsyttringar bara tigs ihjäl och så här viktiga beslut drivs igenom i stadshuset utan offentlig debatt?Roland Rehnbäck, Irsta

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons