Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppen debatt hälsotecken för skolan

Annons

Det pågår en viktig debatt om skolans likvärdighet och hur vi snabbast får förbättringar i skolans styrning så att mer resurser går till skolans kärnuppdrag: undervisningen.

Denna gång förs debatten bland annat mellan Lärarnas riksförbund (LR) och Lärarförbundet (LF). Bakgrunden är en starkt ifrågasatt undersökning som Lärarförbundet gjort tillsammans med de kommunala arbetsgivarna Sveriges Kommuner och landsting (SKL), där det påstås att lärare inte vill ha en mer statligt styrd skola.

Att presentera en undersökning tillsammans med arbetsgivarna som bygger på en tveksam metod och utifrån den säga att man vet vad lärarna vill är inte seriöst. Lärarnas riksförbund har visat att 81 procent av lärarna anser att kvaliteten skulle gynnas om den statliga styrningen över skolan ökade. Även i en stor väljarundersökning anser majoriteten att likvärdigheten skulle förbättras med en statlig finansiering av skolan.

För Lärarnas riksförbund är den rättvisa skolan i fokus. Vi kämpar för en likvärdig skola som låter lärarna leda undervisningen, alltid med elevens kunskapsinhämtning och växande i fokus.

Att debatt förs om detta är viktigt och ett hälsotecken för skolan. Vi kan därför inte hålla med våra kollegor i Lärarförbundet som menar att den nu pågående skoldebatten gagnar varken svensk skola eller lärarnas arbetsvillkor. Det är beklagansvärt att ett fackförbund anser att debatt är skadligt.

Vi reagerar också negativt på att Lärarförbundet använder grumliga argument där det påstås att lärare i Lärarnas riksförbund har en annan kunskapssyn.

Lärarnas riksförbunds kongress har fattat beslut om att verka för ett ökat statligt ansvarstagande med sikte på ett förändrat huvudmannaskap. Vi blickar framåt och vill finna vägar för ett modernt och nytt huvudmannaskap för skolan, där staten formulerar mål, finansierar och utvärderar undervisningen.

Vi skiljer oss alltså från Lärarförbundet genom vårt krav på statlig finansiering för en nationellt likvärdig skola. Låt oss tala tydligt om detta.

En tystare skoldebatt gagnar vare sig svensk skola eller lärarnas arbetsvillkor. Undfallenhet, uppgörelser bakom dörrar eller ”tyst diplomati” har inte gagnat svensk skola under de senaste 20 åren.

Vi vill ha en tydlig debatt och tydliga krav på politikerna och huvudmännen för svensk skola.

Mårten Lundgrenkommunombud

Lärarnas Riksförbund i Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons