Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orimligt med så höga avgifter för båtplats i Västerås

De kraftigt höjda båtplatsavgifterna har enligt min åsikt inte motiverats på ett tydligt sätt från politiskt håll. Luddiga formuleringar har framförts att Västerås har släpat efter prismässigt och att närliggande hamnar tar bättre betalt.

Annons

Jag har kontaktat ett antal fritidsbåtshamnar i Mälardalen, vad gäller prissättningen framkom intressanta fakta. Avgiften tas i samtliga fall ut per bryggmeter. Jag har jämfört säsongskostnaden för en tremetersplats, vilket är en vanlig bredd.

Mälarhamnar: Västerås 2925 kronor, Köping 1035-1581 kronor (beroende på hamn), Enköping 1500 kronor, Torshälla 500-800 kronor (beroende på hamn), Strängnäs 2062 kronor (privat aktör), Mariefred 2062 kronor (privat aktör).

Saltsjöhamnar: Vaxholm 2796 kronor, Nynäshamn 2490 kronor, Oxelösund 2062 kronor (privat aktör).

Man kan konstatera att Västerås är klart dyrast av samtliga hamnar. Västerås närmaste och mest jämförbara hamnar Köping, Enköping och Torshälla har en medelkostnad på 1153 kronor jämfört med Västerås 2925 kronor. Det vill säga Västerås är 154 procent dyrare än grannhamnarna!

Även om man jämför med saltsjöhamnar med en helt annan attraktionskraft som Vaxholm, Nynäshamn och Oxelösund är Västerås i snitt 20 procent dyrare.

Ett annat argument för de höga avgifterna har varit att kostnaden för en del av kommunens bostadsbyggande skall täckas av dessa. Jag har svårt att förstå hur båtplatser som ligger ute i vattnet plötsligt kostar avsevärt mer att underhålla och driva då landområdet i närheten bebyggs.

Om Västerås kommun vill subventionera byggandet bör man göra detta med egna medel. Att man tar en relevant hyra för framtida vinteruppställnings platser är en helt annan fråga.

Ett tredje argument som figurerat mellan raderna är att "båtägarna har det så bra ändå" och därmed bör kunna ta lite högre kostnader. Det vore ganska märkligt om

Västeråsalliansen driver någon form av fördelningspolitik genom prissättningen av båtplatserna. Det måste vara ett utslag av okunskap som nu kan rättas till genom en faktabaserad debatt.

I Sverige omsätter båtlivet cirka sju miljarder kronor per år (Båtbranschens riksförbund 2004), vilket ger stora skatteintäkter. Västerås kommun bör se stadens båtliv som den tillgång det redan är och som en viktig del i utformningen av det framtida Västerås, inte som en mjölkko.

Nästa år måste båtplatsavgifterna sänkas till en adekvat nivå.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons