Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pedagog: Nu får det vara nog med besparingar

Valet i Västerås är över för denna gång och det har blivit dags att summera den borgerliga alliansens fyra år vid styret. Bokslutet stannade på 158 miljoner plus, för övrigt andra året i rad som Västerås stad redovisar en ekonomisk vinst på mångmiljonbelopp.

Annons
Sparar på barnen. Det är en märklig känsla att veta att vår kommun får hundratalet skattemiljoner över samtidigt som vi måste ta en allvarlig funderare om vi har råd att köpa en ny matta till våra 27 sexåringar, skriver Mats Bennbo.foto: scanpix

Dåvarande kommunordförande Elisabeth Unell (M) var mycket nöjd med att ”de olika nämnderna tog sitt ansvar”. För oss som dagligen jobbar inom skolans värld är 158 miljoner plus i stället ett – ursäkta ordvalet – kapitalt misslyckande.

Vi har med förfäran sett hur den ena efter andra tjänsten försvunnit på fritis och inom skolan, alltid med hänvisningen att mer pengar måste sparas. På min egen skola med verksamhet från förskola till årskurs 5, har vi enbart sedan i våras tvingats ta bort 6,8 tjänster. Vi är en populär skola med gott rykte och många barn, ändå hävdar ekonomiavdelningen inom kommunen att vi måste spara ytterligare två miljoner, alltså minst fyra tjänster till. Detta trots att vi har ännu fler barn nu än i våras! Situationen är likartad på fler skolor inom Västerås.

Det är en märklig känsla att veta att vår kommun får hundratalet skattemiljoner över samtidigt som vi måste ta en allvarlig funderare om vi har råd att köpa en ny matta till våra 27 sexåringar. Nu kommer min tes: de som lägger budgetarna har inte en susning om vilka behov våra barn har, hurudan arbetsbördan är och hur dessa ständiga nedskärningar drastiskt försämrar våra barns möjligheter att nå målen och lära sig fungera socialt i skola och samhälle. Var finns de skolledare och verksamhetschefer som säger nog nu? Som säger att vi bestrider budgeten och tar strid för barnen?

Roger Haddad (FP) lyfter i en debattartikel återigen fram flera exempel på hur han menar att skolsituationen i Västerås har förbättrats de senaste fyra åren. Bland annat nämner han kunskapskontroller, kartläggning av lärarkompetens samt läs- och skrivagarantier.

Sanningen är att lärarnas administrativa del har utökats väsentligt, allt på bekostnad av mindre tid med eleverna och planering av lektioner. Allt fler enkäter, redovisningar och pappersformalia regnar ner, men ingen extra tid ges för detta jobb. Vilket är viktigast: undervisa barnen med naturlig uppföljning och föräldrakontakt eller föra in siffror i ett dataprogram?

Angående den läsa- och skrivagaranti som det så ofta pratas om som någon ny revolutionerande händelse kan jag berätta att vi redan har en läsa- och skrivagaranti: den heter läroplan och svensk skollag. Om inte resultaten varit tillräckliga beror det på att den lagen ignorerats genom att resurserna varit för knappa. När ska vi återta vår svenska skollag?

1990 gick det i landet i snitt två pedagoger på 17, 8 barn på fritis. 2009 var motsvarande siffra två pedagoger på 36,7 barn. Skolverkets rekommendation är 15 barn på två vuxna. Var gick vi snett?

Skolans värld är långt mer komplex nu än för bara några år sedan. Synen på vad som ska få kosta måste ändras. Besparingar i dag är kostnader imorgon. Det måste också bli kortare avstånd mellan beslutsfattare och Västerås många duktiga pedagoger. Inrätta en länk i form av ett pedagogråd?

De rödgröna som nu tagit över i vår stad, hur vill de konkret förbättra våra barns vardag? Vi är många som lyssnar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons