Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pedagogiskt idéforum: Empatisk personal bättre än polis

Annons

Alla läser vi med våra olikfärgade glasögon. Markus Göransson har nog knypplat ihop sina själv och skapat sin egen design.

Det vi inledningsvis citerar i vår artikel om skolkare kommer från folkpartiets Lotta Edholm och Ulf Kristersson och det vi vänder oss emot är just hur man buntar ihop skolkare, som om de vore en enhetlig grupp, där lösningen är att bli hämtad av polis.

Vi har en känsla av att Göransson tror, att vi accepterar skolk. Det är bara så att vi förordar helt andra metoder att få skolkarna till skolan och att de bemöts med största respekt som människor.

Skolka betyder ungefär att hålla sig undan, ha sitt gömställe, skyla sig. Som alla vet finns det tusen orsaker till att man vill dölja något.

Så i stället för att polis ska hämta skolkarna tror vi att det är bättre att frigöra empatisk skolpersonal, gärna fritidspedagoger, som kan åka hem till eleven och även få stöd av vårdnads-havare. Med tålmodigt byggt förtroende i ryggsäcken kanske skolkaren kan komma tillbaka till skolan med positiva förväntningar.

Det är också viktigt att vi tydligare uttrycker för våra barn att det är faktiskt är en rättighet att få gå i skolan, inte bara en skyldighet.

Markus, vi möter dig gärna över en fika så kan vi passa på att prova varandras glasögon. VLT har våra kontaktuppgifter.

Anders Caringer

Lena Schilström

Västerås Pedagogiska idéforum

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons