Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pendlarnas tålamod sinar!

Annons

SJ brottas med bekymren på Mälarbanan. För lite personal, problem med de nya dubbeldäckade X40-tågen och spårbrist har gjort att förseningarna är större än riksgenomsnittet. Och fler förseningar är att vänta.

I Mälardalen, den del av Sverige där flest tågresor sker, protesterar allt fler. Passagerarna har tröttnat på att SJ inte håller tiderna och att pendlarkorten är dyra. Tålamodet hos många pendlare mellan Västerås och Stockholm är på väg att sina.

Samtidigt planeras en ny tidtabell. Förslaget innehåller flera förändringar som innebär längre bytestider mellan Bergslagspendeln och Stockholmpendeln. Dagens genomsnittliga väntetid på 15 minuter förlängs till 45 minuter. Det vore förödande för möjligheten att ta tåget hela vägen från Hallstahammar eller Surahammar till Stockholm.

För att Mälardalen ska fortsätta växa är bra tåg nödvändiga. Det måste vara möjligt att ta sig till jobb, utbildning och fritids-aktiviteter. Vår region behöver knytas ihop också så att fler kan lämna Stockholm och bosätta sig i Västerås med omnejd. Det är bra för Västmanland och ger ökad framtidstro.

Den ekonomiska tillväxten i Mälardalen är dubbelt så hög som i övriga landet. Hela landet drabbas därför om Mälardalen inte utvecklas på önskvärt sätt. Regeringen har det yttersta ansvaret då SJ getts monopol på Mälarbanan. Med monopol följer skyldighet att se till att trafiken fungerar och priserna hålls på en rimlig nivå.

Hittills har ansvariga socialdemokratiska ministrar under åratal i riksdagen valt att undvika ansvar och skylla på SJ och Banverket. Men när val närmar sig kan det få oanade konsekvenser för vissa politikers aktivitet. Plötsligt har de socialdemokrater som styr Sverige och ytterst ansvarar för att kommunikationerna fungerar blivit intresserade. Plötsligt ska ansvar utkrävas, fast någon annanstans än hos de egna.

Ändå är staten ansvarig för att SJ har monopol på sträckor som bolaget bedömt lönsamma, till exempel trafiken i Mälardalen. SJ:s ensamrätt är inte förenad med några skyldigheter vare sig ifråga om servicenivåer eller priser. Det enda krav som ställs är att bolaget ska gå med vinst.

Ett pendlarkort för 30 dagar på sträckan Stockholm-Västerås kostar 3 458 kronor. Motsvarade sträcka i Skåne, till exempel mellan Malmö och Kristianstad, kostar 890 kronor. I Mälardalen är det monopol. I Skåne däremot har verksamheten upphandlats i konkurrens samtidigt som regionen tar ansvar för trafiken.

Det duger inte längre att ansvariga socialdemokrater duckar så fort det börjar hetta till i diskussionen om Mälarbanan. Sverige och Västmanland förtjänar bättre än så. Det behövs långsiktiga investeringar i spår och tågset, konkurrens och tydliga krav på de företag som trafikerar så att tågen går i tid och biljettpriserna pressas. Det handlar om att underlätta pendling, tillväxt och att ge vår del av världen de bästa möjligheterna att utvecklas.

Torsten Lindström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons