Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pendlingssituationen är ohållbar

Annons

De socialdemokratiska riksdagsledamöterna från länet ondgör sig, med rätta, över den usla pendlingssituationen. Att de haft makten över situationen under tre fjärdedelar av året gör att klagolåten inte klingar helt rent. Trots allt delar jag kritiken och att något radikalt måste göras. Det gäller såväl spårkapaciteten i regionen som taxan. Att skylla tveksamheten om byggandet av Mälartunneln på den borgerliga regeringen saknar dock all sans. Den tidigare regeringen har haft ett decennium på sig att fatta beslut. Att en analys görs, när kostnadsbilden skenar, är därför rimlig.

En lösning måste dock fram snabbt för de resande vill vare sig vänta i elva eller sju år som de olika alternativen innebär. De vill se resultat omgående. Att uppfylla det målet torde dock ingen kunna göra så det gäller att också finna de rimliga lösningarna under tiden. Ansvaret för detta har främst de som trafikerar spåren. Om de inte klarar detta så bör fler erbjudas möjligheten att sköta trafiken.

Taxan för de resande i Mälardalen har diskuterats sedan mitten av 1980-talet. Här måste en förändring ske så att taxan dels blir rimlig dels gäller i hela regionen. Vid bildandet av regioner i Västra Götaland och Skåne är det främst kollektivtrafikens utveckling som vunnit de flesta positiva kommentarerna. Här behöver vi inte vänta på någon regionbildning utan kan gå före och slå samman kollektivtrafiken i Mälardalen till ett bolag. Givet kan man anföra mängder av skäl emot att göra så men det gör inte situationen bättre för de resande. Här gäller det att anta ett kundperspektiv och lösa problemen. Frågan är om också de social-demokratiska företrädarna kan acceptera en sådan utveckling?

@Byline - endast namn:Jörgen Johansson (c)

Riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons