Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionerad ingenjör: Ta vara på skoltiden!

Annons
God yrkesman. Det är väl lika hedersamt att vara en duktig snickare, städare, kock, hemvårdsassistent eller elektriker som att vara en duktig ingenjör, advokat, eller läkare, skriver Bengt Andersson.

Hans Ljungbecks artikel är en skrämmande skildring av tillståndet i skolan, åtminstone i vissa skolor. Jag vill dock inte tro att det är lika illa överallt. Att några elever, bråkstakar, utan intresse att lära sig något av värde skall förstöra för intresserade elever är oacceptabelt. Det verkar som om lärarna och skolornas ledning inte har getts möjligheter att råda bot på missförhållandena.

Väl fungerande skolor som ger värdefulla kunskaper, färdigheter, och förmåga att senare i livet fortsätta att förkovra sig och ta till sig ny information är av stor vikt. Skolorna bör också ge en viss fostran om hur man beter sig mot andra och visar respekt.

Till ungdomarna skulle jag vilja ge några råd. När de ändå går i skolan, ta då vara på denna tid! Det finns saker som är bra att kunna eller att känna till. Man kan ha stor nytta av att kunna skriva klart, att kunna föra fram sina synpunkter utan att höja rösten, eller att kunna förstå, tala och skriva mer än ett språk.

Man kan också träna sig i hur det går till att lära sig och var man hämtar mera information. Förutom teoretiska kunskaper är praktiska färdigheter av värde. Det kan till exempel vara hur man mekar med sin cykel eller moped, hur man snickrar en hylla, hur man hanterar elektronik utan att skada den och så vidare.

Själv har jag fått ett mera intressant och givande liv tack vare utbildning och att jag tog vara på tiden i skolan och i yrkeslivet. Det är mycket trevligare och man tjänar också bättre om man gör en insats som man kan vara nöjd med, än om man är halvt misslyckad.

Vad kan orsakerna vara till det allvarliga läget, och hur kan det förbättras?

En del ungdomar och deras föräldrar kan ha invaggats i en falsk föreställning om att man har hel massa rättigheter. Missar mani skolan så kan man reparera i efterhand. Jag anser att det är mycket bättre att ta vara på tiden i skolan än att försöka bättra på efteråt.

På visst håll anser man också att det är orättvist att vissa skall få gå teoretisk gymnasie- och universitetsutbildning och andra inte. Då anpassar eller sänker man kraven så att alla skall kunna gå ut gymnasiet med godkända betyg och så många som möjligt skall skaffa sig behörighet till högskola.

Det är konstigt att man från vänsterhåll nedvärderar statusen hos en stor del av sina traditionella väljare. Det är väl lika hedersamt att vara en duktig snickare, städare, kock, hemvårdsassistent eller elektriker som att vara en duktig ingenjör, advokat, eller läkare. Och bättre än att vara en girig framgångsrik fifflare.

Släpp inriktningen att nästan alla ungdomar skall gå genom gymnasiet!

Låt redan på grundskolan och senare i gymnasiet dem som är inte har motivation för teoretiska studier välja en mer praktisk inriktning! Gör dock klart för dem att de kanske missar möjligheter till senare teoretisk utbildning.

Förmedla uppfattningen att praktiska yrken är lika viktiga som teoretiska! Vi behöver både chaufförer och uppfinnare. Låt dem som är studiemotiverade och ambitiösa utvecklas inom sina intresseområden. Informera också väl om inom vilka områden det troligen kommer att finnas goda tillfällen för arbete!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons