Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter Malmström: Sverige har kört i diket

Annons

Staffan Anger och Anna Kinberg Batra argumenterar att Sverige är på frammarsch. Jag medger att våra statsfinanser är i gott skick. Det betyder inte att Sverige är på frammarsch. En betydligt bättre beskrivning av verkligheten är att Sverige har kört i diket.

Vi har världens sämst fungerade kärnkraftverk. Detta trots att vi hade kompetens på ABB Atom i Västerås, att bygga världens bästa kärnkraftverk, de två i Olkiluoto i Finland. Tågen fungerar inte på vintern. Skoleleverna presterar allt sämre i internationella jämförelser. Vårt rättssystem är ett enda stort skämt. Arbetslösheten ligger på en nivå fyra gånger högre, än på de goda åren på 1970-talet. Klyftorna i samhället ökar.

Politiken drivs enligt ideologiska ställningstaganden. Vidkraften är ett sådant exempel. Den behövs inte, förstör vårt landskap och är dyr. Beräkningar visar att för att det över huvud taget ska fungera krävs subventioner på 300 miljarder kronor fram till 2035. Inte undra på att våra elräkningar är höga!

Tillsättning av ministrar och verkschefer sker utan krav på kompetens. Major Mikael Odenberg tillsattes för en tid sedan som generaldirektör för Svenska Kraftnät. Detta är en minst sagt högteknologisk verksamhet. Ett seriöst första krav borde varit en utbildningsbakgrund som civilingenjör elkraftteknik, för den posten.

Sverige är ett land fullt av exportproffs. Tidningarna har berättat att vår handelsminister, Eva Björling, är tandläkare. Varför tillsätter man en tandläkare, när landet är fullt av mycket kompetenta potentiella kandidater?

Bristen på industriell och affärsmässig kompetens i regeringen har fått mycket olyckliga konsekvenser för svensk personbilstillverkning. Volvo har sålts till Kina och ett skakigt Saab försöker överleva. I det superkapitalistiska USA ingrep staten och räddade GM undan konkurs. Vår regering gjorde ingenting, för den begrep inte bättre. Om tio år kan Sverige stå utan personbilstillverkning och kraftigt ökad arbetslöshet i Västsverige.

Vi hade samma bekymmersamma situation för handelsstålverken i Sverige, det statliga Norrbottens järnverk och de privata Domnarvets järnverk i Borlänge och Oxelösunds järnverk, i slutet på 1970-talet. Kloka politiker och industriledare slog ihop de tre bolagen till SSAB, som sedan dess fungerat väl. Samma modell hade kunnat användas för Saab och Volvo.

Sverige är inte på frammarsch. Sverige har kört i diket.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons