Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pia Nilsson (s): Någon måste gå före om obligatoriska alkolås

Jag delar infrastruktur-minister Åsa Torstenssons uppfattning om att vi ska vara stolta över arbetet med nollvisionen. Trots att vi inte har uppnått våra mål är den svenska nollvisionen en förebild och modell som många länder har tagit efter.

Annons

Sverige har spelat en viktig roll för det internationella trafiksäkerhetsarbetet. Men det finns en hel del kvar att göra.

De stora åtgärderna för att nå nollvisionens mål har mest varit inriktade på att göra vägarna säkra. Det arbetet är långt ifrån avslutat men nu måstes mer fokus sättas på individens ansvar och beteende.

Det beslut som riksdagen fattade i juni om en utökad riskutbildning i körkorts-utbildningen är positivt, men det räcker inte.

Ett av de största problemen idag i trafiken är alkoholen och drogerna, vilka står för minst en tredjedel av alla olyckor. Samhällets kostnader för dessa uppskattas till tolv miljarder kronor. Därför är det bra att regeringen förbereder beslut som ska syfta till att tvinga rattfyllerister att montera alkolås i sina bilar för att de ska kunna få tillbaka sina körkort.

Men ministern är svaret skyldig: vad gör vi med alla dem som väljer att köra alkoholpåverkade och som inte har dömts för rattfylleri? Hur kan vi förhindra det?

Vi vill införa krav på obligatoriska alkolås i alla personbilar senast 2012. För att det ska bli möjligt behövs det ett undantag från de EU-gemensamma reglerna.

Den förra regeringen utredde frågan om alkolås och arbetade fram ett förslag till EU-strategi. Det finns färdiga lagtexter och övrigt underlag som behövs för att gå vidare från ord till handling.

Men infrastrukturministern väljer att inte driva den linjen. Hon tänker inte ens försöka pröva om Sverige kan gå före och bli ett försöksland för alkolås i personbilar. Varför vill hon inte driva frågan i EU? Varför säger hon nej till en åtgärd som vi alla vet skulle rädda så många liv? Det borde inte vara en ideologisk fråga att förhindra att människor omkommer i trafiken.

Det är många frivilliga åtgärder som nu införs på många ställen inom yrkestrafiken där man har ett stort engagemang i frågan. Men om man skärskådar de alkoholrelaterade döds-olyckorna i trafiken så är persontrafiken helt dominerande. Då är det lite häpnadsväckande att Åsa Torstensson betonar yrkestrafiken i sina ambitioner.

Det är också märkligt att regeringen väntar på en utveckling i EU. En utveckling blir det genom att enskilda länder driver på.

Någon måste gå före. Det skulle Sverige kunna förväntas göra med tanke på det framgångsrika arbete vi så här långt har bedrivit inom trafiksäkerheten.

Pia Nilsson

ledamot av riksdagens trafikutskott

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons