Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pia Nilsson (S): Varför är det så tyst om höjda banavgifter?

Annons
Dyrare. Att ensidigt höja järnvägens avgifter försämrar järnvägens konkurrenskraft och driver godset och resandet ut på vägarna, skriver Pia Nilsson. foto: scanpix

Regeringen har för avsikt att fördubbla banavgifterna på järnväg de kommande fyra åren. Avgifterna från järnvägsföretagen väntas öka med 8,8 miljarder under perioden 2010–2021, enligt beräkningar från Trafikverket, och dessa kommer att tas ut från kunderna.

För godstrafiken bedömer branschen att förutsättningarna ser betydligt värre ut än för persontrafiken. Godstrafiken har drabbats mycket hårt av finanskrisen. För vissa mindre godsoperatörer är grunden för hela verksamheten hotad redan av 2011 års aviserade höjning.

Priserna på lastbilstrans-porter har minskat betydligt. Redan idag är det svårt att konkurrera med dessa för järnvägen, särskilt på avstånd upp till 20–25 mil. Med de tillkommande kostnader som regeringen nu föreslår blir läget än värre.

Konsekvenserna blir att volymer går över från järnväg till väg eller andra transportslag de närmaste åren. Redan låga marginaler för järnvägstransporter i framförallt glesbygd kommer att raderas ut av höjda banavgifter.

De delar av näringslivet som är helt beroende av järnvägen för sina transporter, till exempel farligt gods, eller de näringar som har valt att satsa på tågtransporter av miljöskäl, kommer att tappa i konkurrenskraft gentemot europeiska konkurrenter. Att ensidigt höja järnvägens avgifter på det sätt som nu planeras försämrar järnvägens konkurrenskraft och driver godset och resandet ut på vägarna.

Finansministern har reagerat kraftigt på alla förslag till kilometerskatt på väg och höjda bensinskatter med hänvisning till att svensk ekonomi befinner sig i ett känsligt läge. Men varför talas det så tyst om effekterna av banavgiftshöjningarna som kommer att påverka oss alla?

Är det regeringens avsikt att försämra järnvägstrafikens konkurrenskraft?

Vi socialdemokrater vill i stället öka järnvägens konkurrenskraft och ställa om vårt samhälle till mer miljövänliga transporter och där har den nuvarande regeringen växlat in på fel spår.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons