Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pia Nilsson (S): Vi måste våga prioritera skolan för att vända trenden

Jag vill att den svenska skolan i framtiden ska kunna mäta sig med de bästa skolorna i världen. Skolan ska i ökad utsträckning inrikta sig på utbildning som leder till jobb.

Annons

Skolan ska ge kunskaper som är relevanta på en modern arbetsmarknad.

För att ta ett konkret exempel: utbildningsministern vill förbjuda mobiltelefoner i skolan, och är inte särskilt oroad över bristen på datorer i våra skolor.

Samtidigt har datorer och mobila lösningar blivit ett självklart arbetsredskap i allt fler yrken, till exempel för yrkesförare och inom hemtjänsten. Vi Socialdemokrater vill att Sverige tar fram en nationell IT-strategi för skolan. Alla ungdomar behöver lära sig att använda teknik. Flera av våra nordiska och europeiska grannländer ligger långt före oss – det finns ingen anledning att svenska elever ska komma efter.

Arbetsgivare i dag efterfrågar kreativt tänkande och personer som kan lösa problem på olika sätt. Skapande, förmåga att ta egna initiativ och att kunna tänka utanför boxen är i grunden bra, och en fördel för Sverige i den internationella konkurrensen.

Regeringen vill dock gå i motsatt riktning. Statusen mellan ”teoretiska” och ”praktiska” utbildningar ökar och estetiska uttryckssätt och kritiskt tänkande har fått en flumstämpel. Det är en otroligt omodern utveckling. Det är just den här typen av kompetenser som efterfrågas på dagens och morgondagens arbetsmarknad.

Bra lärare kostar pengar. Mindre skolklasser kostar också. Socialdemokraterna har föreslagit öronmärkta statsbidrag till mindre klasser och att varje kommun ska vara skyldig att fördela resurser till skolorna utifrån hur tuffa utmaningar varje enskild skola har. Allt detta har regeringen sagt nej till. Samtidigt ökar segregationen i skolan och elevernas resultat hör i allt högre grad ihop med vilken utbildning deras föräldrar har.

Enligt internationella jämförelser är svensk skola i dag bland de sämsta inom OECD på att ge stöd åt elever med studieovan bakgrund. Andelen elever som inte klarar grundskolan ökar samtidigt som lärartätheten minskar. Det här är facit av de mer än fyra år som Folkpartiet styrt svensk skolpolitik.

Min övertygelse är att vi kan, och vi måste, vända den nedåtgående kunskapsspiralen i skolan. Trots regeringens tal om att det tar lång tid att vända utvecklingen i skolan finns det ändå flera goda exempel som visar att det går att relativt snabbt vända trenden i positiv riktning.

Jag är optimist. Men det krävs en skolpolitik som inte bara handlar om symbolfrågor eller om betyg i årskurs 6 eller 7, utan en politik som vågar prioritera skolan och som låter det kosta om det behövs.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons