Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prioritera cykelmannen framför vägfart

Annons

Redan tidigare ifrågasatte vi allmänt beslutet att under kommande vecka kommendera ut all polispersonal för att millimeterbevaka fordonshastigheter i konkurrens med uppklarande av avsevärt grövre brott.

Prioriteringen ställs på sin spets genom att serieöverfallaren i  Västerås nu gjort sitt femtonde kvinnoöverfall och fullbordat den våldtäkt han tidigare störts från. Det är orimligt för kvalificerade poliser att stå fyllnadssysselsatta i vägkanterna samtidigt som Västerås kvinnliga hälft inte vågar sig ut på kvällarna och taxi kör hem ensamma damer utan att ta betalt för att skydda dem från överfall.

När den hänsynslösa vågen av bilsprängningar hemsökte Göteborg nyligen så gjorde man precis tvärtom: all trafikpolis fick ingå i gruppen som skulle hårdbevaka och lagföra dessa grova brottslingar. Det är rätt ledning.

Fordonshastigheten är ett ständigt trätoämne. Alla vet, att om hastighetsbegränsning har som syfte att skydda trafikanter borde maxhastigheten vara ett begrepp beroende av många fler variabler än vägbredden. Ljus, väder, hjulmönster och uppmärksamhet.

Det är upprörande att konstatera att investeringen i variabel hastighetsskyltning väster om Västerås utnyttjas så dåligt av operatörerna.

Det vore intressant att höra från Vägverket hur stor del av tiden denna strålande sommar som hastighetsskyltningen varit annat än 90.

Det vore välkommet om polisledningen meddelade att all personal som kan utnyttjas för cykelmannautredningen befriats från radartjänst, men att man vädjar till bilisterna att denna vecka solidariskt hålla hastighetsgränsen inom Västmanlands län.

I övriga delar av landet må katt/råtta-leken fortsätta med ökad insats.

Hans Stackegård

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons