Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prioritera och garantera Mälartunneln - före Norrbotniabanan

Annons

När pengarna tryter gäller det att prioritera. Så är fallet också för de svenska investeringarna i vägar och järnvägar. Tyvärr har prioriteringarna de senaste årtiondena ofta inneburit att viktiga satsningar i Stockholms-området fallit bort.

Samtidigt måste vi kunna göra framtidssatsningar som skapar förutsättningar för utveckling. Stockholms och Sveriges nu viktigaste infrastrukturprojekt måste vara Mälartunneln, som ska fördubbla tågkapaciteten genom city. Spårbristen vid getingmidjan ger i stort sett dagligen upphov till problem, minsta störning får stora konsekvenser när kapaciteten utnyttjas till bristningsgränsen.

Mälartunneln kostar stora pengar, det vet vi. Exakt hur mycket är uppenbarligen svårt att beräkna, för varje kalkyl stiger kostnaderna. De 11-14 miljarder kronor som nu anges för själva tunneln räcker dessutom inte, utan anslutningar och nya spår vid mynningen i nordväst blir hela tunneln meningslös. Med sträckningen Tomteboda-Kallhäll landar totalkostnaden i dagsläget på 20 miljarder kronor - eller mer än hela Mälarregionens tilldelning i den nationella banhållningsplanen fram till 2015.

Ett ytterligare problem är oförutsägbarheten när fleråriga investeringsplaner ska pressas ned i statens ettåriga budgetar och förändringar kan ske från dag till annan, efter Gudrun-stormar och Trollhättepaket.

Vi folkpartister i Mälardalen anser att Mälartunneln är den enskilt viktigaste spårinvesteringen för vår region under överskådlig tid. Om det ligger något i regeringens tal om en nationell angelägenhet så måste det också förplikta till handling.

Regeringen borde skriva under ett letter of intent med regionen där ett årligt anslag garanteras för en viss tidsperiod, till exempel 2,5-3 miljarder kronor i cirka tio år.

Mälartunneln måste klart pekas ut som Sveriges viktigaste spårinvestering och sättas före projekt som Norrbotniabanan, som kan bli minst lika dyr. Nu gäller det att prioritera.

Jan-Erik Brohede (fp)

förbundsordförande Örebro län

Lennart Nilsson (fp) förbundsordförande Västmanland

Erik Ullenhag (fp)

förbundsordförande Uppsala län

Maria Wallhager (fp)

förbundsordförande Stockholms län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons