Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prioritera skolans kärnverksamhet: undervisningen!

Mer av skolans pengar borde gå till den direkta undervisningen. Endast 50,1 procent av grundskolans totalkostnad går till undervisning i Sverige, jämfört med 63,6 procent för OECD-länderna.

Annons

Det visar att det borde gå att få fram mer pengar till skolans kärnverksamhet. De pengarna behövs.

Skolans svårig-heter har i ett par inlägg tagits upp av Abbas Jorjani (VLT den 30 december) och Patric Feltendal (VLT den 31 december).

Feltendal beskriver hur undervisningen ofta följer en huvudmodell ”E18” medan somliga elever behöver få köra andra småvägar för att nå målet. Det är rätt men svårt, eftersom en lärare oftast ska leda 20-30 elever samtidigt.

Många saker behöver göras, men något att börja med är rikta mer av skolans pengar till undervisning! Sverige behöver satsa lika mycket av skolans pengar på undervisning som genomsnittet för de industrialiserade länderna.

Lärarnas riksförbund menar att ansvariga politiker borde ta som sin uppgift att begränsa byråkratin och övriga resurskrävande kringuppgifter för skolan.

Prioritera undervisningen, skolans kärnverksamhet. Den prioriteringen skulle underlättas om staten stod för skolan finansiering.

Dessutom bör Skolverket och Skolinspektionen regelbundet belysa hur skatte-betalarnas resurser används i skolan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons