Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protestera mot trängselskatten

Annons

Visst har vi hört det flera gånger, sett inslag på tv i nyhetssändningarna och läst om det i dagspressen. Vi har förstått att Stockholmarna är upprörda och visst verkar det besvärligt, om man bor i Stockholm vill säga.

Detta projekt som ska pågå från den 3 januari 2006 till den 31 juli 2006, är beräknat att kosta 3,8 miljarder kronor, medan intäkterna förväntas bli 0,5 miljarder.

Vi smakar morgonkaffet, vänder blad i tidningen och snart har vi glömt alltsammans.

Men sätter man sig in i hur detta system kommer att fungera blir man förskräckt. Detta projekt kommer i allra högsta grad att påverka oss som bor i Örebro och Västmanlands län utanför Stockholm på ett sätt som vi nog inte räknat med. Många stockholmare kommer att skaffa sig en så kallad transponder som knyts till ett autogiro för att betala denna nya skatt, men för oss som inte åker så ofta är det inte ett naturligt alternativ.

När man inte har en transponder fungerar det så att vi kommer att köra förbi portar som markerar området för trängselavgifterna. Dessa portar är inte den typ av betalstationer vi kanske har sett när vi kört genom Europa, utan här gäller det att vara uppmärksam när man åker förbi en port, vi behöver alltså inte stanna. En skylt finns uppsatt före porten för att göra oss uppmärksamma på att vi är på väg mot området för trängselskatt.

Detta kan tyckas behändigt men i verkligheten kommer det fungera så att man inom fem dagar från att ha passerat en sådan port ska betala in vad det kostar via internet, Pressbyrån eller 7-Eleven butiker.

Avgiften är dessutom olika beroende på vilken tidpunkt du passerar porten men den högsta avgiften är 20 kronor vid ett tillfälle. Betalar du inte inom fem dagar får du en avisering med en expeditionsavgift på 70 kronor. Denna ska betalas inom fyra veckor annars tillkommer en tilläggsavgift på 500 kronor. Skulle man ändå inte betala lämnas ärendet till Kronofogden för indrivning och kostnaden ökar med ytterligare 500 kronor.

Skulle man passera en port utan att notera detta kan det alltså bli en förhållandevis hög kostnad. Sen kan man ju fundera över hur man kan ha en så kort betalningstid som fem dagar utan någon som helst avisering. Ett betalningsvillkor som nog är oöverträffat. Dessutom måste man själv ta reda på vilket konto man ska betala till och hur mycket. Det känns som väldigt mycket besvär för 10-20 kronor.

När man som svensk reser utomlands har man vant sig vid att för att få en bättre standard på vägen, betala vägtullar på motorvägar mellan större städer.

I Sverige gör vi tvärtom mot de goda exempel som finns utomlands. Utomlands är det de snabba vägarna mellan städer som är avgiftsbelagda, däremot finns det ingen skatt i städerna. Trängselavgiften är precis tvärtom, i stället för att avlasta Stockholm med en förbifart eller ringled som skulle kunna vara finansierad med vägtullar tar vi detta sämre alternativ.

Utomlands hjälper vi som använder oss av de bättre vägarna till att betala, även om vi inte är medborgare. När det gäller trängselskatten har man undantagit utlandsregistrerade bilar från att betala. Dessutom har man undantagit motorcyklar från skattskyldighet av någon anledning, detta förekommer inte heller i andra länder med vägtullar.

Det är fordonsägaren och inte föraren som blir skattskyldig, vilket innebär att om man lånar ut en bil kan man få stå för dessa kostnader man inte orsakat själv. Har man tjänstebil ska företaget betala in trängselskatten medan den som kör i tjänsten med egen bil får betala skatten själv!

Om arbetsgivaren sedan betalar denna kostnad ska den inte betalas via reseräkningen utan som lön med påslag av arbetsgivaravgifter.

Dessutom är det så, i detta Sverige som vill ha tillväxt och nya entreprenörer, att trängselskatten inte är avdragsgill för företagare.

För att vi ska få tillväxt i Sverige måste det skapas förutsättningar som gör att vi får konkurrensfördelar på den globala marknaden. En sådan förutsättning är att vi tar till vara starka regioner som Stockholm-Mälarregionen.

Investeringar för att stärka infrastrukturen i denna region med satsningar som dels avlastar Stockholms innerstad men även förbättrar logistiken i hela regionen hade varit att föredra. Nu väljer man att investera miljarder i ett projekt som försvårar tillgängligheten.

Det är dags att vi får kaffet i vrångstrupen och höjer våra röster, inte bara för att för egen del slippa allt besvär trängselskatten för med sig, utan för att vi förstår att det som inte är bra för Stockholm heller inte är bra för oss som finns i Mälardalen.

Merit Israelsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons