Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

R Haddad (FP): Lärarlegitimation en kvalitetssäkring

Thord Nilsson ifrågasätter både lärarlegi-timation och beslutet att införa ett nytt betygssystem. Resultaten i svensk skola sjunker.

Annons

 Rapporter visar att elevernas läsförståelse och kunskaper i matematik har försämrats.

Lärarutbildningen har länge kritiserats för sjunkande kvalitet. Därför inför vi en ny lärarutbildning, exempelvis återinförs lågstadielärarutbildningen. Lärarkompetensen är den absolut viktigaste faktorn för att höja resultaten. Det har jag skrivit om i flera år. Redan 2008 tog vi initiativ i Västerås att kartlägga lärarnas kompetens på gymnasiet och inom vuxenutbildningen. Hösten 2009 breddades detta att också omfatta förskolans och grundskolans personal.

Kartläggningen var då unik i Sverige. Nu är det en förutsättning för kommunerna när man ska implementera beslut om lärarlegitimation. Kommunerna har hittills kunnat anställa obehöriga lärare och därmed hålla nere lönerna. Folkpartiet är det enda parti driver frågan om högre lärarlöner.

Legitimationen är en kvalitetssäkring för elever och föräldrar och ett krav för att få en anställning och betygssättning. Legitimation utfärdas om man bedöms som lämplig att undervisa. Vi har många undervisande, obehöriga lärare i viktiga ämnen som svenska och matematik och det är inte acceptabelt.

Vi förtydligar också ansvars-utkrävande av den enskilde läraren för undervisningen som bedrivs.

Tidigare betyg är något vi verkat för länge. Från och med 2012 införs betyg i årskurs sex. Lärarna får en betygsskala med fler steg, betygskriterierna förtydligas, vilket underlättar betygssättningen.

Min övertygelse är också att eleverna kommer att tycka att detta blir mer rättvist. I dag finns ett informellt betygssystem med G plus och MVG minus. Dessa betygssteg finns inte.

Det Thord Nilsson förordar är en kravlös skolpolitik, en skolpolitik där obehöriga fick undervisa, där man inte ställde krav på ämnesbehörighet och där betyg ogillades.

Vi står för en helt annan skolpolitik. De reformer som nu genomförs är centrala för att lyfta resultaten, inte minst kravet på en lärarlegitimation.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons