Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rederi: Ge ditt stöd tillSjöräddningssällskapet!

Annons

En ödesdiger otäck sjöolycka på Ridöfjärden i Mälaren strax intill Stora Sandskär i mycket hårt väder medförde att två personer från Örebrotrakten förolyckades i anslutning till sitt arbete. Det är djupt beklagligt. Anhöriga, grannar och arbetskamrater kom i chocktillstånd då den mycket svåra olyckan blev känd.

Det känns katastrofalt. Berörda myndigheter har redan initierat utredning om orsaken, ansvars-, skuldfrågan och sannolikt förhoppningsvis allra viktigast hur man kan ta lärdom och på alla tänkbara sätt söka undvika ännu fler upprepningar. För detta var inte första gången.

Vi alla som älskar Mälaren, som läst och kan Ann-Christine Kihls i detta avseende kusligt levande bok om Mälaröarna, Ögonblick, nästan utantill vet att det aktuella området är olycksdrabbat även tidigare. Vid en välkänd sjöolycka en liknande höstdag 1907 drunknade två unga män på nästan samma plats. Båda var söner till båtbyggarfamiljen Bohlin på Ridön. Olyckan skedde i allt för hårt väder.

Kanske var båten för liten? Händelsen lamslog under en följd av år befolkningen och utvecklingen på Ridön. Det som är en njutbar idyll en vacker vindstilla sommardag förbyts på några timmar till ett inferno som kan bli en dödsfälla. Brottsjöarna där fjärdarna möts kan få "urkrafter".

Rederi Mälarstaden kör linjetrafik med passagerarbåtar och taxibåttrafik även i det aktuella olycksdrabbade området, från Västerås och sommartid även från Södermanland. Både rederiet, våra båtar och besättningar följer Sjöfartsverkets och andra myndigheters rätt omfattande regelverk. Säkerhetstänkandet är alltid överordnat och präglar verksamheten.

Olycksdagen var vädret sällsynt hårt. I byarna gick vågorna flera meter höga, och den större och stabilare M/S Sunnanvind sattes in i vår trafik för att kunna erbjuda så säkra transporter som över huvud taget är möjligt. Besättningen ombord M/S Sunnanvind kunde på nära håll följa de omfattande räddningsinsatserna på Ridöfjärden.

I sorgen efter de förolyckade måste man ändock notera det positiva i att de två andra arbetskamraterna i olycksbåten överlevde, om än kraftigt nedkylda. Enligt vår uppfattning var de snabba och professionella insatserna avgörande, där många samverkade. Enligt all känd vetenskap minskar överlevnadsmöjligheten drastiskt minut för minut i så kallt vatten.

Vi vill på alla sätt framhålla betydelsen av Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Västerås. Utan tvivel räddade besättningen på den nya snabba räddningsbåten, Odd Fellow Mälaren, livet på de nödställda på Stora Sandskär. Det känns mycket tryggt för oss alla som vistas på Mälaren att veta att välorganiserade professionella räddningsinsatser kan vara snabbt på plats, året runt, i alla väder.

Vi uppmanar alla som kan att stödja Sjöräddningen i Västerås! Bli medlem eller skänk en gåva! Inga statliga bidrag utgår till den viktiga verksamheten. Tänk på att besättningen på räddningsstationen är 38 frivilliga välutbildade personer som alla arbetar helt ideellt och som är beredda att ställa upp med några minuters varsel - nästa gång kanske för din skull.

Hasse, Niclas och

Marie Eriksson med personal

Rederi Mälarstaden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons